Triathlon – trening siłowy

Triathlon – trening siłowy

Triathlon – trening siłowy 1550 651 FitNow - treningi personalne

 

Będę mieć to co oni mają
Z trzech idoli, którzy wcześniej zostali już wymienieni, dwoje, Allen i Newby-Fraser, otrzymali pomoc treningową od jednej osoby: Diane Buchta. Jeśli istnieje ktoś, kogo można określić guru treningu siłowego triathlonu – będzie to Buchta. Diane jest geniuszem w swojej dziedzinie, jak twierdzi Allen.

Buchta, pierwszy trener siłowy grupy United States Triathlon Team, uczyła treningu siłowego na Uniwersytecie Kalifornijskim w San Diego przez 12 lat, stworzyła wideo „Strenght Training for Triathlets” (z pomocą Allen i Newby-Fraser) i obecnie jest trenerem w Multisport School of Champions w Solana Beach w Kalifornii.

Jednym z jej „dzieł” jest opracowanie modelu periodyzacji treningu siłowego, którego pięć faz odpowiada pięciu specyficznym etapom treningu sportowego w kalendarzu triathlety. Podstawową ideą modelu jest elastycznie, wręcz dyskretnie, wspierać program pływania, jazdy na rowerze i biegania.

Kiedy został opracowany, jego zmienność stanowiła poważne odejście od metod treningowych stosowanych przez większość ówczesnych triatlonistów. Każda faza ma swój własny cel, swoją własną metodę i odrębne ćwiczenia. Nawet szybkość ćwiczeń jest zróżnicowana, wyjaśnia Buchta.

Program
Pięć faz programu treningu siłowego Buchta’y obejmuje cały rok, zachowując jedynie jeden miesiąc poza sezonem, by skupić się na odżywianiu i spaniu. Faza I rozpoczyna się po wznowieniu treningu tuż po nowym roku.

Faza V jest osiągana tuż przed pierwszym głównych wyścigiem i utrzymywana (najlepiej) w trakcie sezonu, chyba, że masz długą przerwę między wyścigami. W takim przypadku można wrócić do fazy III i IV ponownie. Buchta zaleca, aby zaprzestać treningu siłowego co najmniej dwa tygodnie przed każdym ważnym wyścigiem,

Każda faza różni się od pozostałych pod wieloma względami, ale stałym elementem jest prawidłowa rozgrzewka i ochładzające zakończenie każdej sesji treningowej. Flagowym ćwiczeniem rozgrzewkowym Buchta’y dla triathlonistów jest symulacja ruchu rąk podczas biegu trzymając w nich lekkie hantle (pełen opis będzie dalej), które nadal wiernie stosuje Mark Allen za każdym razem gdy pojawia się na siłowni.