JAK WYBRAĆ BUTY DO BIEGANIA?

WAŻNY WYBÓR...

niedziela, 24 Czerwiec 2018

Przy ustalaniu, które buty będą najlepsze do biegania, spada na Ciebie duża odpowiedzialność. Decydujesz o swoich przyszłych dobrych lub złych doświadczeniach, o tym czy będziesz biegać komfortowo czy boleśnie, a także, co najważniejsze, o tym czy Twoje treningi będą bezpieczne, czy zaowocują kontuzją.

Największy i najczęstszy błąd, jaki popełniają nowicjusze w bieganiu, to próba odnalezienia tanich butów w nieatestowanych sklepach, lub co gorsza, na bazarach. W sumie, po co płacić dużo za buty, z których i tak nie korzystasz na co dzień, jedynie w nich biegasz? Czy kupując markowe buty nie płacisz po prostu za logo?
Te obserwacje mają sens. Ale podjęcie tych działań zaprowadzi Cię najprawdopodobniej do równie logicznej decyzji rezygnacji z biegania po kilku nieszczęsnych dystansach. Ci wytrwalsi mogą wytrzymać dłużej, do czasu pojawienia się problemów z kolanami, stopami, biodrami. Zapomnij o tanich butach. Potrzebne są Ci buty dobre, a nie tanie.
Wybór butów do biegania może być przytłaczający, ze względu na wielką ilość dostępnych obecnie na rynku zaawansowanych technologicznie modeli, o specjalistycznych właściwościach, które każde twierdzą, że mają.
Ten artykuł powstał po to, by pomóc Ci w dokonaniu tego trudnego i odpowiedzialnego wyboru. Postępuj wg wskazówek, a dowiesz się jakich butów potrzebujesz.

PRONACJA
Pronacja to to jak kładziesz stopę na ziemi, zaczynając od pięty po palce, gdy stawiasz krok. Prawidłowa (neutralna) pronacja rozpoczyna się od zewnętrznej strony pięty i kończy na głowie 1 kości śródstopia, ewentualnie na środku przedniej części stopy. W ten sposób Twoja stopa redukuje nacisk związany z uderzeniem o ziemię.
Supinacja jest niewystarczającym obrotem stopy do wewnątrz, przez co zewnętrzna część stopy przyjmuje większość uderzenia, zamiast kończyć kroku w pozycji neutralnej.
Overpronacja to zbyt duża rotacja stopy z części zewnętrznej do wewnętrznej.

Aby określić poziom pronacji Twoich stóp, spójrz na swoje buty, w których chodzisz lub biegasz. Dla większości, która zaczyna ruch z zewnętrznej części stopy, wyznacznikiem będzie zużycie przedniej części stopy.

Jeśli większe zużycie obuwia jest:
1. Na przyśrodkowej (wewnętrznej) stronie buta, oznacza to płaskostopie i prawdopodobnie powinieneś wybrać buty typu „Motion Control”, czyli tzw. „trzymające”.
2. Na bocznej (zewnętrznej) stronie buta, oznacza to supinację i najprawdopodobniej powinieneś wybrać buty neutralne amortyzujące.
3. Jednolite w całej przedniej części stopy, oznacza to neutralny krok i powinieneś wybrać buty stabilizujące.