10 RZECZY, KTÓRE CHCIAŁEŚ WIEDZIEĆ O TRIATHLONIE, ALE BAŁEŚ SIĘ ZAPYTAĆ

10 RZECZY, KTÓRE CHCIAŁEŚ WIEDZIEĆ O TRIATHLONIE, ALE BAŁEŚ SIĘ ZAPYTAĆ

10 RZECZY, KTÓRE CHCIAŁEŚ WIEDZIEĆ O TRIATHLONIE, ALE BAŁEŚ SIĘ ZAPYTAĆ 1550 650 FitNow - treningi personalne

8 “Czym jest ‘drafting’ i jak go uniknąć?”
Drafting to moment, w którym chowasz się za lub obok innego zawodnika, podczas jazdy na rowerze. Jest nielegalny w wyścigach i zawodnikom stosującym go zostaje naliczany dodatkowy czas (zwykle dwie minuty). Zasady brytyjskiego triatlonu mówią, że strefa draftu to prostokąt o siedmiu metrach długości i trzech metrach szerokości, który otacza każdego zawodnika na trasie.
Przednia krawędź przedniego koła określa centrum 3-metrowej krawędzi prostokąta. Zawodnik może wjechać w strefę draftu, by wyprzedzić przeciwnika i ma 15 sekund na wykonanie tej czynności. Jeśli nie wykona manewru w ciągu 15 sekund, musi wrócić poza strefę.

Jednak w wyścigach, w których grupy 100+ ludzi startują co kilka minut, trasa może być zatłoczona i trudno jest nie znaleźć się w strefie draftu innego zawodnika. Zdarza się to często na szybkich, płaskich trasach, w których nie ma wzniesień rozdzielających poszczególnych zawodników. Jeśli znajdziesz się w dużej grupie rowerzystów, zrób wszystko, by bezpiecznie odpuścić tą grupę. To może oznaczać, że musisz zwolnić i puścić zawodników przodem albo mocno się wysilić, by ich wyprzedzić. Jeśli tego nie zrobisz, zostaniesz ukarany.
Drafting uważany jest za oszukiwanie w wyścigach i na pewno nie przysporzysz sobie przyjaciół, jeśli celowo będziesz go stosować.

9 „Czy powinienem kupić ‘tri bars’?”
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z triatlonem i nie masz pewności czy jest to dyscyplina dla ciebie, nie ma sensu wydawać pieniędzy na zestaw tri bars, ponieważ nie jest do konieczność jeśli chodzi o sprzęt. Jednak jeśli jesteś już uzależniony od tego sprzętu i chcesz zaoszczędzić kilka sekund na każdym kilometrze, warto sobie sprawić taki zestaw. Triatloniści mówią o ‘aero’, czyli jeżdżeniu w najbardziej aerodynamicznej pozycji, a tri bar może pomóc w stworzeniu takiej pozycji. Im bardziej jesteś wyprostowany, tym zwiększa się narażenie na opór wiatru, a to cię tylko spowalnia. Jeśli tri bars umieszczone są poprawnie, pozwolą ci jeździć w bardziej spłaszczonej i węższej pozycji, dzięki czemu uzyskasz bardziej aerodynamiczny kształt i pojedziesz szybciej przy jednakowym wysiłku. Poproś eksperta o poradę podczas instalacji sprzętu i przyzwyczajaj się do niego podczas treningu zanim wystartujesz w wyścigu.

10 “Jestem trochę słabo zorganizowany, jak przebrnąć przez każde przejście?”
Odpowiedź jest prosta: musisz być zorganizowany. Przejście (nazywane również ‘czwartym sportem’) może poprawić lub zniszczyć twój wyścig. Musisz się upewnić, że wszystko jest przygotowane w takiej kolejności, w jakiej będziesz tego potrzebował. Pamiętaj: gdy nastąpi twoje pierwsze przejście będziesz po przepłynięciu 400m/750m/1500m (w zależności od dystansu wyścigu) i docenisz wszystko, co pomoże ci szybciej odnaleźć sprzęt.

Rozstawiając sprzęt zwracaj uwagę na znaki charakterystyczne krajobrazu albo wskazówki, które poprowadzą cię do roweru w T1. To może wydawać się proste przed wyścigiem, ale gdy twój poziom adrenaliny wzrośnie i będziesz w połowie wyścigu, wszystko będzie prezentować się inaczej.

Przygotuj kask, okulary przeciwsłoneczne i buty do jazdy na rowerze. Obok tego wszystkiego połóż buty do biegania i daszek/czapkę jeśli je nosisz. Upewnij się, że butelka z wodą jest przy twoim rowerze, a wszystko czego będziesz potrzebował do biegania jest koło zestawu do biegania (na przykład: napoje energetyczne albo żele).

Gdy już cały sprzęt będzie gotowy, dobrze jest zaznajomić się z planem przejścia. Skąd wyjdziesz po pływaniu? Gdzie jest wyjazd dla rowerów? Gdzie jest wyjście do biegania? Podczas dużych wyścigów, jak Mazda London Triathlon podczas przejścia mogą pojawiać się setki ludzi, więc dobrze jest wiedzieć, w którą stronę powinieneś się udać.