SYNDROM PRZETRENOWANIA…

Wpływ nadmiernego ćwiczenia na twoje zdrowie...

czwartek, 10 Listopad 2016

Głównym sposobem na leczenie syndromu przetrenowania jest odpoczynek i rekonwalescencja. Prawdopodobnie zrobiłbyś to intuicyjnie. Im poważniejsze są objawy przetrenowania, tym dłuższy odpoczynek będzie potrzebny. Zduś przetrenowanie w zarodku, znając objawy i bacznie obserwując swoje ciało.
Jeśli zaczniesz zauważać objawy, od razu rozpocznij leczenie. Odpocznij po swojej zwykłej rutynie i zobacz jak się czujesz. Albo kompletnie zrezygnuj z fitnessu na kilka dni, lub wykonuj mniej obciążające czynności jak joga, spacery czy delikatne pływanie. Nie wracaj do treningu z obciążeniem dopóki nie poczujesz się lepiej. Może to potrwać kilka dni, tygodni, a nawet miesięcy w najcięższych przypadkach. Długość czasu regeneracji będzie również oparta o to, jak długo byłeś przetrenowany.
Jeśli objawy przetrenowania są poważne, albo jeśli lżejsze objawy nie przechodzą po odpoczynku, natychmiast udaj się do lekarza.

Słowo na temat uzależnienia od ćwiczeń…Ćwiczenie może być uzależniające. U ludzi z takim problemem występuje większe ryzyko pojawienia się syndromu przetrenowania. Takie uzależnienie często trudno zauważyć, ponieważ ćwiczenia są zdrowe i traktowane w naszej kulturze jako pozytywna czynność, w przeciwieństwie do większości innych uzależnień!
Pewnie usprawiedliwiasz uzależnienie od ćwiczeń i umniejszasz problem, mówiąc: „Istnieją gorsze rzeczy, od których mógłbym się uzależnić” albo ogólnie je ignorujesz i nadal ćwiczysz ponad swoje siły. Uzależnienie od ćwiczeń jest takie samo jak każde inne: podążasz jego drogą kosztem wszystkiego innego w życiu, poświęcając związki, karierę, zdrowie i dobre samopoczucie.
Znakiem uzależnienia może być to, że zawsze trenujesz sam, zawsze postępujesz według jednego, ścisłego schematu, skupiasz się na utracie wagi albo obsesyjnie liczysz kalorie, zaniedbujesz inne obowiązki (jak praca, zajęcia, rodzina/przyjaciele) i czujesz niepokój lub masz wyrzuty sumienia, gdy opuścisz trening.
Pamiętaj, że jeśli jesteś uzależniony od ćwiczeń, nie jesteś sam. Tego rodzaju problem występuje częściej niż myślisz i można sięgnąć po pomoc. Jeśli podejrzewasz, że dotyczy to ciebie, udaj się do lekarza lub specjalisty od zdrowia psychicznego.

Podsumowanie…“Lepiej zapobiegać niż leczyć”, to stare powiedzenie jest prawdziwe zwłaszcza jeśli chodzi o syndrom przetrenowania. Zapobiegaj objawom syndromu przetrenowania, jednocześnie maksymalizując korzyści w fitnessie, przeznaczając w swoim grafiku odpowiednią ilość czasu na odpoczynek i regenerację.