SYNDROM PRZETRENOWANIA…

Wpływ nadmiernego ćwiczenia na twoje zdrowie...

czwartek, 10 Listopad 2016

Trenujesz z oddaniem, intensywnie wykorzystujesz czas na siłowni i zapalczywie próbujesz osiągnąć cel w treningu z obciążeniem. A może jesteś biegaczem lub rowerzystą, który trenuje godzina za godziną, by osiągnąć lepsze czasy. Możesz KOCHAĆ ćwiczenia, jesteś przyzwyczajony, że treningi dodają ci energii, kończysz je z uczuciem triumfu i czerpiesz korzyści z dodatkowej siły przez resztę dnia...

Ale coś się zmienia. Zauważasz, że twoje treningi dają ci mniej energii niż zwykle. Twoje osiągnięcia wydają się marne, mimo że wydawało ci się, że jesteś na dobrej drodze. Możesz czuć się fizycznie zmęczony i emocjonalnie wycieńczony, chociaż nie wiesz dlaczego. Pojawia się również gorszy apetyt i zmniejszony pociąg seksualny. Możesz zauważyć, że to objawy pojawiają się nagle lub gromadzą się powoli dniami, tygodniami, miesiącami. Powodem takiego stanu rzeczy może być syndrom przetrenowania, który dotyka wiele osób ćwiczących i zawodowych lekkoatletów, którzy zbyt dużo od siebie wymagają. Mimo, że gorliwe podążanie za celami fitness jest wspaniałe i powinniśmy ci pogratulować, musisz mieć pewność, że nie przesadzasz. Przetrenowanie powoduje wiele fizycznych i psychicznych problemów oraz zwiększa ryzyko odniesienia urazów poprzez wejście w cykl urazów kumulacyjnych.

Czym jest syndrom przetrenowania?Przetrenowanie określa się jako “trenowanie ponad zdolność ciała do regeneracji”. Bardziej popularne nazwy syndromu przetrenowania to „wypalenie” i „wpadnięcie w rutynę”.
Wszyscy wiemy, że musimy ostro trenować, by dojść do czegoś wspaniałego. Sprawność fizyczną zyskujemy, gdy ciało adaptuje się do progresywnych obciążeń, które na siebie nakładamy podczas ćwiczeń. Organizm potrzebuje wyzwań, by ciągle adaptować się na wyższe poziomy sprawności fizycznej, ale przedłużone obciążenia ciała bez profesjonalnej opieki, prowadzą do załamania i urazów. Właśnie to załamanie spowodowane nadmierną ilością ćwiczeń nazywamy syndromem przetrenowania.
Przetrenowanie jest czymś innym niż uczucie zmęczenia po ciężkim treningu, bycie obolałym po zwiększeniu natężenia ćwiczeń czy codzienne zmiany w osiągnięciach. Syndrom przetrenowania jest bardziej poważnym problemem, który o wiele trudniej rozwiązać.

Przyczyny syndromu przetrenowania… Do przetrenowania prowadzi nadmierna ilość ćwiczeń bez odpowiedniego odpoczynku i zadbania o siebie. Trzeba cały czas pamiętać o tym, że ciało przystosowuje się i ulepsza najlepiej w czasie odpoczynku pomiędzy treningami. Jeśli nie pozwolisz na odpowiedni odpoczynek i regenerację, twoje ciało nie będzie w stanie się adaptować i ulepszać.
Pamiętaj, że genetyka i poziom sprawności fizycznej u każdej osoby są inne, a poziom ćwiczeń, który u jednych powoduje syndrom przetrenowania, dla innych może być pestką.
Możesz być bardzo sprawną osobą, przyzwyczajoną do wysokiego poziomu wymagających ćwiczeń. Myślisz, że jesteś naprawdę dobrze wyćwiczony, ale przetrenowanie może i tak cię dopaść. Nie zakładaj, że jesteś odporny. Dobrze zajmuj się własnym ciałem i zrób krok w tył jeśli zaczniesz zauważać niektóre symptomy.