WARTOŚCIOWE ŹRÓDŁA SIŁY…

Postaw na żywność dobrej jakości...

piątek, 11 Maj 2018

Energia utrzymuje nas w aktywności i zapewnia moc każdego dnia. Bez niej, nasze ciała są jak samochody bez paliwa, rośliny bez tlenu czy Ziemia bez słońca. Niezależnie od tego jakie działania podejmujemy w ciągu dnia, wszyscy potrzebujemy dobrych źródeł energii, by móc zakończyć podjętą aktywność z powodzeniem. Głównym źródłem energii jest jedzenie, które spożywamy...

Śniadanie… Śniadanie to posiłek, który rozpoczyna nasz dzień. Uzupełnia energię w organiźmie po całej nocy i zapewnia siłę, by pozostać fizycznie i psychicznie czujnym na resztę dnia. Śniadanie poprawia wydolność fizyczną i umysłową. Bez śniadania, twój organizm pracuje jak w zwolnionym tempie. Badania wykazały, że dzieci, które jedzą śniadanie łatwiej się koncentrują, są bardziej twórcze i lepiej się zachowują – u dorosłych jest praktycznie tak samo.

Żelazo… Niedobór żelaza w krwi (anemia) to jeden z najpowszechniejszych problemów związanych z żywieniem w Polsce. Żelazo jest niezbędne do wytwarzania hemoglobiny, głównego składnika krwinek czerwonych. Hemoglobina transportuje tlen do wszystkich komórek ciała, gdzie wykorzystywany jest do produkcji energii i wykonywania podstawowych funkcji metabolicznych. Jeśli zapasy żelaza są zbyt małe, erytrocyty nie są w stanie dostarczyć do komórek wystarczającej ilości tlenu.
Skutkiem niedoboru żelaza jest wówczas zmęczenie, osłabienie i trudności z koncentracją. Najlepszymi źródłami żelaza są: czerwone mięso, podroby, produkty wzbogacane w żelazo, pieczywo pełnoziarniste, suszone owoce, zielone warzywa liściaste, fasola, orzechy i nasiona oraz melasa.

Węglowodany… Węglowodany znajdują się w pieczywie, ziarnach, zbożach, owocach, warzywach i słodyczach, z których w procesie trawienia otrzymujemy cukry proste – glukozę i fruktozę. Węglowodany dostarczają energii dla mózgu, erytrocytów, mięśni i pozostałych tkanek ciała.
Węglowodany złożone w pełnoziarnistym pieczywie, zbożach, soczewicy, roślinach strączkowych i innych warzywach bogatych w skrobię są najlepszym wyborem, jako źródło paliwa dla organizmu. Są powoli trawione i służą jako stały dopływ energii do ciała i mózgu. Ponadto zapewniają wiele ważnych witamin, minerałów i substancji roślinnych.
Jeśli regularnie wykonujesz jakiś rodzaj aktywności fizycznej, niezbędne jest spożywanie większej ilości węglowodanów. Będąc stale w ruchu musisz zmaksymalizować przyjmowanie produktów wysoko- energetycznych, utrzymując jednocześnie spożycie tłuszczu pod kontrolą.
Oto lista produktów bogatych w energię, które możesz łatwo dołączyć do swojej codziennej diety. Wysoko-energetyczne produkty dostarczają organizmowi siłę potrzebną do skutecznej realizacji codziennych obowiązków;

1. Banany, Jabłka i Morele… Banany zawierają całkiem sporo błonnika, który pomaga pozbyć się toksycznych substancji z naszych organizmów, a ponadto oczyszcza ciało z zanieczyszczeń i jest dobrym źródłem potasu. Odpowiednia ilość potasu utrzymuje prawidłowe funkcjonowanie mięśni, reguluje ciśnienie krwi i wspiera układ nerwowy.
Jabłka dostarczają niezbędnego błonnika nierozpuszczalnego, by zachować zdrowie jelit, a pektyny zawarte w skórkach wspierają ogólne zdrowie i utrzymują poziom cholesterolu na dobrym poziomie.
Morele od dawna były stosowane jako afrodyzjak. Zawierają witaminy z grupy B, które doskonale współgrają z tym celem.