TAŃSZE, LOKALNE ODPOWIEDNIKI SUPERFOODS

Cudze chwalicie swego nie znacie…

wtorek, 19 Listopad 2019

Kolorowa prasa, portale społecznościowe i poradniki dietetyczne wprost oszalały na punkcie superfoods, czyli produktów spożywczych które wykazują wyjątkowe właściwości prozdrowotne.


To „super jedzenie” poza całym wachlarzem zalet (min. zapobieganie nowotworom, zwalczanie starzenia organizmu, wspomaganie serce i układu krążenia i wiele innych) ma niestety jedną wadę – wysoką cenę !
Ktoś pomyśli, na zdrowiu nie wolno oszczędzać – i to prawda! Ale co powiecie na to, że niektóre produkty z listy superfoods można zastąpić łatwo dostępnym lokalnym produktem o podobnym składzie i właściwościach prozdrowotnych?
Poniżej kilka propozycji tańszych i łatwiej dostępnych odpowiedników dla niektórych superfoods.

Jagody Goji –> Żurawina
Jagody goji słyną z bogactwa przeciwutleniaczy, witaminy C, witamin z grupy B, selenu żelaza cynku i potasu. Wspomagają walkę z procesami starzenia organizmu, wpływają korzystnie na pracę układu odpornościowego i pracę serca. Najwięcej korzyści przyniosłoby nam jedzenie tych jagód w postaci jak najmniej przetworzonej. Suszenie i transport obniża zawartość cennych związków w jagodach goji. Żurawina – polski odpowiednik jagód goji, jest łatwo dostępna, i możemy kupić ja w świeżej postaci. Zawiera wszystkie te prozdrowotne związki, które znajdziesz w jagodach goji, a także wiele innych: wspomaga walkę z infekcjami dróg moczowych i działa na nie ochronnie. Jeśli masz możliwość to spożywaj ją na surowo. W sezonie możesz nabyć większą ilość żurawiny, wykonać z niej przetwory lub zamrozić.


Nasiona Chia –> Siemię lniane
W przypadku wyżej wymienionych nasion największą różnicą jest cena. 1kg nasion Chia może kosztować nawet 100zł, podczas gdy 1 kg siemienia lnianego to koszt ok 10 zł. Nasiona Chia znane są z wysokiej zawartości cennych kwasów Omega 3, jednak nie wszyscy wiedzą, że w siemieniu lnianym jest ich więcej. Ponadto nasiona siemienia lnianego charakteryzują się wyższą zawartością przeciwutleniaczy niż Chia. Nasiona siemienia lnianego działają również ochronnie na błonę śluzową przewodu pokarmowego. Warto włączyć siemię lniane jako dodatek do letnich koktajli, czy posypać nim sałatkę lub panierować mięso.