MAKARONY – KOCHAĆ CZY UNIKAĆ…

Czy makaron to nasz wróg?

wtorek, 9 Lipiec 2019

Uważacie, że makaron to wasz wróg? Obwiniacie go o każde wahanie wagi? Może w tym tkwić ziarno prawdy... Ale nie warto pozbawiać się tak uniwersalnego produktu. W końcu makaron nadaje się do sosów, zapiekanek, sałatek, zup i wielu innych dań...

Czy kiedykolwiek się odchudzaliście? Pewnie większość z Was choć raz w życiu chciała zmniejszyć ilość tłuszczu w swoim ciele. Niektórzy,  ze względu na zdrowie, ktoś ze względu na rzeźbę, a pozostali po prostu dla siebie. Co wtedy najczęściej się robi? Obcina węgle. Moda na rezygnowanie z węglowodanów była podczas szału na dietę Atkinsa, potem Dukana i właściwie trwa do dziś. Powszechnie krążą też wskazówki dietetyczne, że odstawienie makaronu pomoże w uzyskaniu pięknej sylwetki.
Prawda jest taka, że istnieją ogromne różnice między makaronami. Sekret tkwi w mące. W zależności od rodzaju mąki użytej do produkcji makaronu zmieniają się wartości odżywcze. Z odpowiednią wiedzą bez problemu będzie mogli przygotować ulubione danie z makaronem.

Makaron pszenny…Tradycyjny makaron powinien być wyrabiany z semoliny. Ten rodzaj mąki powstaje poprzez zmielenie nasion pszenicy durum, czyli pszenicy twardej. Semolina ma znacznie wyższą twardość i przez to łatwiej ugotować makaron al dente. Pszenica durum ma też niższy indeks glikemiczny, niż pszenica zwyczajna. Obróbka termiczna również wpływa na prędkość podnoszenia poziomu glukozy we krwi. Krócej gotowany makaron z semoliny (al dente) będzie mieć indeks glikemiczny wynoszący jedynie 30-40, a dłużej (ok. 20 minut) już 50-60 IG. Domowe kluski wyrabiane z pszenicy zwyczajnej to aż 70 IG. Wyrabianie ciasta na makaron też ma wpływ na wartości odżywcze gotowego produktu. Zbyt nagrzana masa będzie mieć wyższy indeks glikemiczny. W kwestii makaronu, domowy nie zawsze znaczy lepszy.

Makaron gryczany…Jeśli jesteście fanami kaszy gryczanej sięgajcie również po makaron z tego zboża. Gryka to jedno z najzdrowszych zbóż. Oprócz wielu witamin i minerałów dostarcza niewielkiej ilości tłuszczów nienasyconych, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania. Słyszeliście o prozdrowotnych właściwościach jagód acai? Zwierają m.in. izowiteksynę, która jest bardzo silnym flawonoidem o właściwościach antyoksydacyjnych. Ta sama substancja znajduje się w naszej rodzimej gryce. To kolejny powód, dla którego warto sięgać po makaron gryczany. W 100 g suchego makaronu znajduje się aż o 17 kcal mniej niż w 100 g suchego makaronu durum.