CZY CHODZENIE JEST TAK SAMO DOBRYM TRENINGIEM JAK BIEGANIE?

czwartek, 16 Luty 2017

Jest wiele powodów, dla których ludzie decydują się na przygodę z bieganiem. Chcą zachować szczupłą sylwetkę, mieć więcej energii, spędzać czas aktywnie na świeżym powietrzu etc. Bieganie zadba o zdrowe serce, poprawi nastrój i wzmocni odporność.  Jest doskonałe by stracić i utrzymać prawidłową wagę. Według badań alternatywa w postaci marszu czy marszo-biegu jest równie korzystna, by zachować zdrowie i polepszyć samopoczucie...

Co musisz wiedzieć? Podczas, gdy marsz dostarcza wiele korzyści zdrowotnych podobnie jak bieganie, to najnowsze badania sugerują, że bieganie dla osób walczących z nadwagą jest efektywniejsze. Nic w tym dziwnego, skoro ludzie potrzebują ponad dwa i pół raza więcej energii podczas biegu niż podczas marszu, czy to na bieżni stacjonarnej czy w terenie. Dla ważącej 70kg osoby, bieganie spala więc około 800 kalorii na godzinę, podczas gdy chodzenie jedynie 300. A to już równa się całkiem zgrabnemu kawałkowi pizzy.
Co ciekawe, badania wykazały, że nawet wtedy, gdy biegacze i ludzie preferujący chodzenie spalali jednakową ilość energii (chodzenie oczywiście odbywało się wówczas na znacznie dłuższym dystansie i zajmowało więcej czasu), biegacze tracili więcej wagi.
Różnica ta może być wytłumaczona za pomocą innych z niedawnych badań, które sugerują, że bieganie reguluje apetyt lepiej niż chodzenie. Po biegu lub spacerze, uczestnicy badania zaproszeni zostali do bufetu, gdzie spacerowicze konsumowali średnio o 50 kalorii więcej niż spalili, natomiast biegacze średnio 200 kalorii mniej niż spalili. Biegacze wykazali również wyższy poziom peptydów YY, które mogą hamować apetyt.
Jednak oprócz utraty wagi, chodzenie może nadal być bardzo korzystne dla naszego zdrowia. Naukowcy przyjrzeli się danym i odkryli, że ludzie, którzy spalili tą samą ilość kalorii – niezależnie od tego czy chodząc czy biegając – uzyskali takie same korzyści zdrowotne. Mówimy tu o zmniejszonym ryzyku wystąpienia nadciśnienia tętniczego, wysokiego poziomu cholesterolu i cukrzycy oraz poprawie zdrowia układu sercowo-naczyniowego.
W bieganiu, pomimo długiej listy benefitów , trzeba rozwarzyć także negatywne czynniki.  Bieganie jest o wiele bardziej impaktowe i zwiększa ryzyko urazów, takich jak problemy z kolanami, nadwyrężenie mięśni dwugłowych ud czy bóle piszczeli. Impakt wywoływany podczas biegania wpływa negatywnie na stawy i kościec, poczynając od stóp kończąc na kręgosłupie. Oczywiście niektórzy wolą też po prostu podejść do sprawy na spokojnie i powoli wybierając chodzenie.