WŁACZ POWER BIT…

Korzyści płynące ze słuchania muzyki podczas ćwiczeń...

środa, 6 Kwiecień 2016


Muzyka pomaga obrać optymalne tempo treningowe…
Muzykę o różnym tempie można wybierać do innych typów ćwiczeń. Jeśli interesują cię wiadomości naukowe – każdą piosenkę można rozbić na BPM (uderzenia na minutę), co odnosi się do tempa piosenki. Piosenki z wyższym BPM (około 160-180) są najlepsze dla bardzo intensywnego kardio (jak bieganie), a piosenki ze średnim BPM (120-140) są świetne podczas joggingu albo fitnessu związanego z tańcem. Nieco niższe BPM (około 100) jest według mnie najlepsze do treningu siłowego. Przeanalizujmy kilka znanych utworów, żebyście mogli łatwo rozpoznać różnicę między BPM.

  • WYSOKIE BPM: “Hey Ya” Outkast = 160 BPM
  • ŚREDNIE BPM: “Club Can’t Handle Me” Flo Rida = 120 BPM
  • NISKIE BPM: “Gold Digger” Kanye West = 90 BPM

Możesz znaleźć proste kalkulatory BPM w internecie, które umożliwią Ci odnalezienie ulubionych piosenek lub samemu odgadnąć sposób przypominający mierzenie rytmu bicia serca podczas ćwiczeń. Po prostu policz ile taktów pojawia się w ciągu 6 sekund i pomnóż przez 10. Pamiętaj, że moje proponowane BPM to tylko sugestia i najważniejszy jest wybór piosenek, które będą ciebie motywować.

Wyjątek… Interesującym wyjątkiem jest to, że oddziaływanie muzyki zmniejsza się podczas najbardziej intensywnych ćwiczeń kardio, kiedy ćwiczysz na poziomie około 90% VO2max. W tym momencie ciało/umysł jest tak skupiony na zadaniu, że nie ma zbyt dużego marginesu na cokolwiek innego. Mimo to lekkoatleci trenujący z taką intensywnością twierdzą, że muzyka jest przyjemna, chociaż w żaden sposób nie zwiększa osiągnięć.
Ponieważ większość z nas trenuje z bardziej rozsądną intensywnością podczas przeważającej ilości treningów, istnieją spore szanse, że muzyka da Ci bardzo cennego kopa treningowego.

Podsumowanie; By zmaksymalizować wykorzystanie czasu treningowego i poprawić przyjemność jaką z tego czerpiesz, pracuj przy motywującej muzyce. Gdy będziesz tworzyć listę piosenek treningowych, pamiętaj by wybrać muzykę w tempie, które będzie dla Ciebie odpowiednie i zmotywuje Cię do pracy. Jak już to zostało wspomniane w moim wywodzie na temat BPM, poświęcenie czasu na stworzenie różnych list dla innych typów ćwiczeń może okazać się korzystne.
Więc jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zainwestuj w słuchawki dobrej jakości (które będą wytrzymałe na wilgoć i uderzenia) oraz wygodną, oddychającą opaskę na rękę, która udtrzyma twój odtwarzacz.
Przyjemnego treningu!