TRENING DWA RAZY DZIENNIE?

Czy warto rozbijać jeden trening na dwa krótsze?

poniedziałek, 26 Marzec 2018

Niestety podczas ostatnich Świąt i ferii zaniedbałem rutynę regularnych treningów. Jedynie sporadyczna joga i narty mnie ratowały... Po powrocie dodatkowo zafundowałem sobie 5kg tłuszczu. Wtedy wymyśliłem swój plan jak zrzucić to obciążenie: dwa treningi dziennie. Czy jest to możliwe i sensowne?

Dlaczego ma to znaczenie? Moim celem było schudnąć, lecz nie zawsze utrata wagi jest motywacją dla osób decydujących się na dwa treningi dziennie. Istnieje szereg powodów dla pewnych osób, by odwiedzać siłownię więcej niż jeden raz w ciągu doby. Powodem może być budowanie mięśni lub trening do szczególnie trudnego wyścigu. I chociaż badania pokazują, że regularne ćwiczenia są niezbędne do prowadzenia zdrowego trybu życia, dla niektórych sam jeden trening dziennie zdaje się nie być wyzwaniem.
Wiele badań porównuje skutki zdrowotne trenowania raz dziennie przez godzinę – do dwóch 30-minutowych sesji treningowych w ciągu doby. W przypadku otyłości nie jest jasne czy trening raz, dwa czy trzy razy dziennie naprawdę powoduje różnicę. Faktem jednak jest, że nasze ciała są zazwyczaj bardziej wrażliwe na intensywność ćwiczeń niż na to jak długo ćwiczymy.
Jeśli jednak trening dwa razy dziennie oznacza tak naprawdę wykonanie większej ilości pracy?
Aktualne wytyczne sugerują osobom dorosłym w uczestniczeniu w co najmniej 150 min umiarkowanej aktywności aerobowej w tygodniu (jak spacer czy pływanie) lub 75 min energicznych ćwiczeń tlenowych w tygodniu (jak bieganie czy intensywne ćwiczenia aerobowe).

Mniejsze zło? Zanim przejdziemy do „dyskusji” na temat żarliwych bywalców siłowni, uświadomić musimy sobie, że trening dwa razy dziennie nie zawsze oznacza ogromną ilość wylewanego potu. Jeśli drugi trening zawiera w sobie dużo rozciągania i lekkich ćwiczeń gimnastycznych z masą ciała, nie podnosi on tętna tak, jak długi i morderczy bieg – nie ma więc o co się martwić.
Wszystko sprowadza się do intensywności i celów treningowych, a te każdy z nas ma indywidualne.  Dwa treningi dziennie mogą być naprawdę przydatne, a jeśli stosujesz je mądrze, mogą doprowadzić do bezpiecznego i bardziej skutecznego efektu końcowego. Dodatkowo, nie możemy zapominać, że zawodowi sportowcy często trenują dwa lub więcej razy dziennie w trakcie przygotowań do konkurencji.
Doskonale wytrenowany sportowiec światowej klasy będzie mógł bezpiecznie wykonać kilka treningów w ciągu jednego dnia. Jednak człowiek w średnim wieku, pracujący na pełen etat, utrzymujący rodzinę i o przeciętnej sprawności fizycznej raczej nie będzie w stanie zaplanować sobie treningów tak, by w ciągu dnia wykonać więcej niż jeden trening siłowy.
Dla kogoś, kto po prostu chce pozostać aktywny i czerpać radość z ćwiczeń, trening dwa razy dziennie nie jest konieczny, lecz jeśli jest wykonany dobrze – nie zaszkodzi.