PRZYSPIESZ REGENERACJĘ…

Zmniejsz podatność na infekcje...

niedziela, 10 Kwiecień 2016

Niezależnie czy jesteś sportowcem szybkościowym, siłowym czy wytrzymałościowym, na pewno doświadczyłeś załamania odporności podczas okresu przetrenowania. Niestety jest to nieodłączna część życia sportowca. Stałe przeciążanie ciała powyżej jego możliwości tak, by stawało się szybsze, silniejsze i bardziej wytrzymałe, może ostatecznie prowadzić do problemów. Czy możliwe jest ich uniknięcie i jednoczesne poprawianie formy?

Umiarkowane treningi…Regularne, umiarkowane treningi mogą zmniejszyć ryzyko infekcji przez pozytywny wpływ na układ immunologiczny, przez co można uniknąć załamania odporności. Jedynym problemem jest to, że trenując regularnie w spokojnym tempie nie przełamiesz zastoju. Przyjrzeliśmy się zatem bliżej temu tematowi i opisaliśmy co dokładnie dzieje się w organiźmie podczas intensywnego treningu, a także poszukaliśmy suplementów i rozwiązań, które mogą pomóc.
Badania przeprowadzone w Australii określiły wpływ intensywności ćwiczeń na parametry układu odpornościowego w celu lepszego zrozumienia mechanizmów, dzięki którym treningi mogą wpływać na odporność na zakażenia. Stwierdzono, że intensywny wysiłek fizyczny zmienia liczbę parametrów immunologicznych, w tym leukocytów (białych krwinek), których główną funkcją jest ochrona organizmu przed drobnoustrojami wywołującymi choroby.
Stężenie cytokin w osoczu również zostało zmniejszone. Cytokiny to jedna z wielu substancji wydzielanych przez specyficzne komórki układu odpornościowego, które przenoszą sygnały lokalne pomiędzy komórkami i w ten sposób wpływają na inne komórki. Są uważane za istotne dla rozwoju i funkcjonowania zarówno wrodzonej jak i nabytej odporności immunologicznej, więc zmiana ich ilości mocno odbija się na skuteczności komunikacji układu odpornościowego.
Naukowcy z Hiszpanii dokonali dalszej analizy różnych markerów hormonalnych, takich jak testosteron, kortyzol czy stosunek testosteronu do kortyzolu, 24-godziny stosunek kortyzolu do kortyzolu w moczu, osoczu i katecholamin w moczu, hormonu wzrostu oraz insulinopodobnego czynnika wzrostu w okresie intensywnego treningu. Odkryli, że zmiany spowodowane przetrenowaniem nie tylko korelują ze zmianami w wydajności sportowca, lecz mogą również zaburzyć środowisko hormonalne (szczególnie ze względu na wyższy poziom kortyzolu), które pozwala na rozwój patogenów.

Choroby u sportowców… Bardziej specyficznym i częstym u sportowców jest zakażenie górnych dróg oddechowych: nosa, zatok, gardła lub krtani. Oznacza to, że ból gardła i objawy grypopodobne są bardziej powszechne u sportowców niż u przeciętnego człowieka, a raz zainfekowane przeziębienie może trwać dłużej, wpływając na efektywność treningów.