O CZYM MÓWIĄ NAM PARAMETRY SKŁADU CIAŁA?

O CZYM MÓWIĄ NAM PARAMETRY SKŁADU CIAŁA?

O CZYM MÓWIĄ NAM PARAMETRY SKŁADU CIAŁA? 1550 650 FitNow - treningi personalne

Procentowa zawartość tkanki tłuszczowej

Procentowa zawartość tkanki tłuszczowej – body fat [%], jest to procentowa zawartość tłuszczu w Twoim ciele. Szacunkowe normy są różne w zależności od poziomu wytrenowania oraz wieku.
Sportowcy (mężczyźni) norma 5 – 15%,
Sportowcy (kobiety): norma: 10 – 18%.

U sportowców jednak ciężko mówić o „normie”. W zależności od dyscypliny, niektórzy zawodnicy osiągają bardzo niski poziom tkanki tłuszczowej (np. dyscypliny sylwetkowe), co ze zdrowiem i normą nie ma zbyt wiele wspólnego.

Dla osób nietrenujących wyniki powinny przedstawiać się następująco:

Kobiety: 18 – 30%,
Mężczyźni: 10 – 25%.

Normy normami, ale najważniejsze jest samopoczucie i stan zdrowia. U osób starszych poziom tkanki tłuszczowej jest naturalnie wyższy niż u osób młodych. Wynika to przede wszystkim z mniejszej zawartości tkanki mięśniowej. Należy tez tutaj poruszyć ważna kwestię niskiej zawartości tkanki tłuszczowej. Otóż zbyt niskie schodzenie z tłuszczu może prowadzić do obniżonego wydzielania hormonów płciowych, co u kobiet objawia się zatrzymaniem miesiączki, a u mężczyzn spadkiem testosteronu i siły. Moja rada jest taka, że podczas każdej redukcji, a zwłaszcza tej „ostrej” powinieneś/powinnaś sprawdzić poziom hormonów z krwi.

 

Spoczynkowa przemiana materii- BMR

BMR- spoczynkowa przemiana materii, ilość energii którą zużywa Twój organizm wyłączając aktywność fizyczną. BMR jest zależny od wieku, wzrostu. masy ciała, zawartości mięśni w organizmie.

Tłuszcz trzewny

Jest to tkanka tłuszczowa która otacza nasze narządy wewnętrzne zlokalizowane w jamie brzusznej. Nadmierne otłuszczenie wątroby i innych narządów upośledza ich pracę. Dodatkowo im więcej tłuszczu w jamie brzusznej tym wyższe ryzyko rozwoju: cukrzycy typu II nadciśnienia, stłuszczeniowej choroby wątroby i zwiększone ryzyko zawału serca. W mojej opinii jest to jeden z najważniejszych parametrów nad jakim powinniśmy pracować.

Wiek metaboliczny

Wiek metaboliczny  to parametr który pokazuje nam ile lat ma nasz organizm pod względem metabolicznym. Trudno jest to jednoznacznie wytłumaczyć. Wynik ten jest mocno skorelowany z poziomem tkanki tłuszczowej. Staraj się aby Twój wiek metaboliczny był niższy niż metrykalny.

Procentowa zawartość wody

Procentowa zawartość wody, pokazuje nam poziom nawodnienia naszego organizmu. I tu znowu wynik jest mocno zależny od pozostałych składowych ciała. U osób z podwyższonym poziomem tkanki tłuszczowej, nawodnienie jest niskie, a u sportowców i osób z mocno rozwinięta masą mięśniową wysokie. Normy do których powinniśmy dążyć przedstawiają się następująco:
Kobiety: od 45 – 60%,
Mężczyźni: od 50 – 65%
Są to uśrednione wartości, które u osób bardzo wysportowanych mogą być wyższe.

Kontrola składu ciała przy pomocy bioimpedancji jest bardzo pomocna w ocenie progresu. Ze względu na możliwy margines błędu urządzenia zachęcam Was również do pomiaru obwodów ciała i obserwacji własnego ciała. Jeśli korzystamy z wagi z możliwością oznaczania składu ciała to pamiętajmy aby pomiaru dokonywać na tym samym urządzeniu o stałej porze.