CZY PLANUJESZ SWÓJ TRENING SPORTOWY?

CZY PLANUJESZ SWÓJ TRENING SPORTOWY?

CZY PLANUJESZ SWÓJ TRENING SPORTOWY? 300 450 FitNow - treningi personalne

Rotacja składu drużyny… Rotacja składu to sposób na zmaksymalizowanie osiągnięć drużynowych. Czołowi piłkarze i koszykarze często są zmieniani w drużynach, co pozwala graczom na odpoczynek i rozwijanie kondycji. Zarówno trener sprawności fizycznej, jak i manager muszą żyć w zgodzie, jeśli takie podejście ma być zastosowane. Oczywiście prezes, fani lub kontuzje zawodników mogą pokrzyżować plany.

Inne plany treningowe dla różnych pozycji… Rozwijanie różnych planów dla różnych pozycji graczy jest również koniecznością dla skutecznej periodyzacji treningu. Wiadomo, że napastnicy mają stawiane inne wymagania niż obrońcy. W konsekwencji plan treningowy musi brać pod uwagę zmiany pozycji. Odpowiednia kondycja fizyczna zostanie rozwinięta przed sezonem i zachowana podczas sezonu, co oznacza, że trenerzy kondycyjni muszą być profesjonalistami, by dobrze określić jaki typ sprawności jest potrzebny każdemu graczowi w odniesieniu do jego mocnych i słabych stron, czasu w trakcie sezonu i wymagań stawianych przez inny trening, np. typowy trening przygotowujący do gry w piłkę nożną. Te treningi potrafią fizycznie męczyć graczy i zapewniać łamigłówkę dla trenera kondycyjnego – w jaki sposób trenować sprawność graczy, skoro taki trening zapewnia im się już podczas treningu taktycznego. W takim przypadku najlepszym podejściem może być „mniej, czyli więcej’, w którym trener zapewnia trening regenerujący, który poprawi „mentalną i fizyczną świeżość” zawodników. Takie treningi mogą się składać z treningu typu cross, rozciągania i pracowania nad specjalnymi umiejętnościami, jak np. sprint.

Periodyzacja falowa… Periodyzacja falowa jest prawdopodobnie najlepszą opcją dla sportów drużynowych. Ten model łączy krótsze fazy treningowe (dni/tygodnie) – wielokrotne mikro-cykle z innymi typami intensywności ćwiczeń. Wszystkie składniki tego treningu podane są więc za jednym razem. Jednego dnia podkreślone mogą być siła i moc, następnego wytrzymałość, a kolejnego umiejętności i zwinność. Periodyzacja falowa w dużej mierze opiera się na wiedzy i umiejętnościach trenera kondycyjnego, ponieważ musi on w pełni rozumieć potrzeby poszczególnych jednostek oraz drużyny jako całości i mieć w pogotowiu cały repertuar treningów oraz testów, które będzie wykorzystywać, by trzymać graczy tak blisko szczytowej formy jak to tylko możliwe.

Periodyzacja umiejętności… Nigdy nie powinno się zaniedbywać podnoszenia poziomu umiejętności, gdy projektujemy program treningowy. Zaniedbanie umiejętności może prowadzić do słabszych osiągnięć, mimo że sportowiec będzie w lepszej kondycji. Na przykład w skoku w dal, skoczek może poprawić siłę, prędkość oraz moc i przekonać się, że przeskoczony dystans wcale nie jest większy, ponieważ nie potrafi przełożyć ulepszonych zdolności na zwiększenie dystansu podczas wybicia. Optymalne wyczucie czasu i techniczne osiągnięcia można uzyskać łącząc zastosowanie siły, mocy i prędkości z umiejętnością wybicia się. Periodyzacja musi brać to pod uwagę i nie może pozwolić na przekładanie rozwoju kondycji nad wymagania techniczne.

Rozwinięto więc modele periodyzacji siłowo-umiejętnościowej (SSP). Ta metoda jest wykorzystywana przez trenerów ze wschodniej części Europy i podkreśla rozwój umiejętności sportowych na początku roku treningowego i w trakcie, zanim doda się więcej „mocy” do poszczególnych cykli treningowych.

Zawody… Kulminacja miesięcy periodyzacji może nastąpić w ciągu kilku sekund. Nie ma sensu projektować najlepszego, nabardziej szczegółowego i systematycznego planu treningowego jeśli sportowiec nie jest w stanie go wykonać. Branie udziału w zawodach to jedyny sposób na przystosowanie się do napięć wywieranych przez starty w nich i by uniknąć tych szczególnych napięć, wystarczy zwiększyć potencjał kolejnych zawodów. Jest to dodatkowy powód dla korzystania z progresywnych strategii psychologicznych w przygotowaniu psychicznym sportowca – tzw; rozwój psychiki rywalizacji.

Podsumowanie… Zaprojektowanie idealnego planu treningowego nie jest prostym zadaniem, ponieważ trzeba rozważyć mnóstwo zmiennych. Mam nadzieję, że informacje, które tutaj przedstawiłem uzbroją was w wiedzę i narzędzia potrzebne podczas procesu projektowania własnego planu.