SPRAWNIEJ, SZYBCIEJ, SILNIEJ, SZCZUPLEJ …

poniedziałek, 12 Listopad 2018

Istnieje stare powiedzenie dotyczące ćwiczeń: „Jeśli zawsze robisz to co zawsze robiłeś, zawsze będziesz osiągać, to co zawsze osiągałeś.”
Jest wtorek, więc dzisiaj pewnie trening klatki piersiowej...5 serii wyciskania na ławce, 3 serie rozpiętek, 2 serie pompek rzymskich i kilka serii wyciskania na zakończenie treningu. Taki sam trening jak w zeszłym tygodniu i tydzień wcześniej, z takim samym obciążeniem i schematem powtórzeń...

A może jednak to dzień cardio? 5Km bieg w 30 minut, tak jak w zeszłym tygodniu i tydzień wcześniej. A może dzisiaj są zajęcia crossfit? Ten sam nakład pracy co zwykle, te same obciążenia, identyczne ćwiczenia, czas trwania? Może nawet nie wiesz jakie ćwiczenia wykonywałeś podczas treningów przez cały tydzień? Czy na siłowni robisz wszystko co zasugeruje twój partner treningowy? A może po prostu wykonujesz ćwiczenia, na które aktualnie masz ochotę?

Jeśli którykolwiek z powyżej przedstawionych scenariuszy brzmi znajomo, nie jesteś sam. Rozglądając się po większości siłowni i klubów fitnessowych, zobaczysz sporo osób, które wykonują ten sam trening, tydzień po tygodniu. Gdy patrzą w lustro, widzą cały czas to samo stare odbicie patrzące na nich. Ich sylwetki i figury nie uległy zmianie od wieków, poprawa ich kondycji zatrzymała się i mają taką samą siłę, jaką mieli rok temu.

Istnieje stare powiedzenie dotyczące ćwiczeń: „jeśli zawsze robisz to co zawsze robiłeś, zawsze będziesz osiągać, to co zawsze osiągałeś.”

Gdy rozpoczynali treningi, rutyna, której poddają się teraz, mogła działać. Dostarczali odpowiedniego obciążenia oraz prawidłowej stymulacji, zmuszając swoje ciała, by zaadoptowały się do zmian, by stały się lepsze. Problem z treningami polega na tym, że to my dyktujemy jak rozwijać się będzie nasze ciało! Gdy już przyzwyczai się do wykonywania czynności, do których je zmuszamy, przestaje się adaptować, a my nie czerpiemy już korzyści z ćwiczeń. Jeśli nie spróbujemy utrudnić swoich treningów, możemy jedynie oczekiwać, że utrzymamy obecną kondycję fizyczną, a w najgorszym przypadku możemy ją nawet utracić, ponieważ nasze ciało stanie się super wydajne w wykonywaniu ćwiczeń, co z kolei obniży efekty, jakie będziemy uzyskiwać dzięki sesjom treningowym. Zwykle ciało adaptuje się do nacisku, jakim jest ćwiczenie, w ciągu 3-6 tygodni. Później, potrzebuje ono nowego rodzaju bodźca, aby nadal się adaptować i udoskonalać.
Ludzie zostają przy ustalonym treningu z kilku powodów – częściowo fizycznych i częściowo psychologicznych. Przejrzyj tą listę i sprawdź, czy jakieś punkty odnoszą się do ciebie i do twojej obecnej sytuacji treningowej:

  • Jesteś dobry w pewnych i stałych ćwiczeniach i nie chcesz, by inni patrzyli, jak robisz rzeczy, których nie jesteś pewien.
  • Program według, którego działasz, został napisany przez eksperta więc musi działać.
  • Stosowany przez ciebie program początkowo działał, więc znów zadziała, jeśli będziesz się go trzymał wystarczająco długo.
  • Znasz tylko kilka ćwiczeń i masz ograniczoną wiedzę na temat projektowania programów.
  • Odpowiada ci twoja rutyna i nie masz ochoty jej zmieniać.