KWAS FITYNOWY

KWAS FITYNOWY

KWAS FITYNOWY 1540 640 Jarosław Kowal

Kwas fitynowy występuje w większości ziaren i nasion zbóż oraz w orzechach i roślinach strączkowych. Jest magazynem fosforu dla rośliny i jego zawartość jest różna w zależności od gatunku. W organizmie człowieka kwas fitynowy, wiąże się ze składnikami mineralnymi takimi jak: magnez, żelazo, cynk i wapń, tworząc sole (fityniany). Przez połączenie z kwasem fitynowym cenne składniki mineralne nie ulegają wchłanianiu i są usuwane z organizmu. Nadmierne spożycie kwasu fitynowego, może mieć szczególnie negatywne skutki u osób z poważnymi niedoborami składników mineralnych, u cierpiących na anemię czy osteoporozę i tych stosujących dietę wegańską i wegetariańską z dużą ilością warzyw i kasz i jednocześnie niskim spożyciu białka i nabiału.

 

 Na szczęście istnieje wiele sprawdzonych metod obróbki kulinarnej, które pozwalają usunąć nadmiar kwasu fitynowego z produktu spożywczego. Do najpowszechniejszych należą:

– moczenie strączków w wodzie z dodatkiem soku z cytryny. Po wymoczeniu wodę należy wylać. Zamiast soku z cytryny do wody możesz dodać odrobinę octu jabłkowego,
– moczenie płatków zbożowych przez noc w wodzie. Po wymoczeniu wodę należy odlać. Takie działanie prowadzić do usunięcia do 37% kwasu fitynowego,
– dodawane do posiłku produktów bogatych w witaminę C. Kwas askorbinowy neutralizuje działanie kwasu fitynowego. Dodaj do potrawy z kaszy solidną porcje warzyw bogatych w witaminę C np. paprykę,
– sięgaj po pieczywo na zakwasie, ponieważ zawiera ona mniej kwasu fitynowego niż chleb drożdżowy,
– dbaj optymalne spożycie witaminy D3. Witamina ta, jest niezbędna do prawidłowego wchłaniania wapnia z przewodu pokarmowego oraz zapewnia optymalną gospodarkę wapniowo-fosforanową w Twoim organizmie. Jeśli produkty takie jak: tłuste ryby morskie, jaja czy sery nie goszczą często w Twoim menu, to rozważ wprowadzenie suplementacji witaminą D3.

Do produktów szczególnie zasobnych w kwas fitynowy zaliczyć należy:
– sezam i mąka sezamowa,
– orzechy,
– płatki owsiane,
-soja,
– kukurydza,
– ciecierzyca,
– szpinak,
– siemię lniane,
– fasola,
– tofu,
-migdały,
-kakao.

Nie dajmy się zwariować!
Warto pamiętać o możliwości usuwania nadmiaru kwasu fitynowego z pożywienia. Tak jak już wspominałam, może być to bardzo pomocne w poprawie stanu zdrowia osób z niedoborami składników mineralnych. Jednak nie należy zapominać, że kwas fitynowy odgrywa również bardzo ważne i pozytywne funkcje w naszym ustroju. Kwas fitynowy pomaga usuwać nadmiar metali ciężkich z organizmu i wykazuje działanie przeciwnowotworowe i antyutleniające. Jeśli Twoja dieta będzie urozmaicona, nie musisz obawiać się negatywnego wpływu kwasy fitynowego na organizm.