JAK DIETĄ LECZYĆ URAZ LUB KONTUZJĘ…

Właściwa dieta wspomagająca regenerację...

sobota, 2 Czerwiec 2018


Zalecenia żywieniowe w przypadku urazów i kontuzji…Urazy mięśniowe: wymagają dostarczenia wraz z dietą odpowiedniej ilości białka, węglowodanów, wody, a także składników mineralnych mających wpływ na układ mięśniowy.
Urazy stawów:
warto zwiększyć podaż naturalnych tłuszczów (omega-3) pochodzących z roślin lub ryb, jeść więcej warzyw i owoców, a także stosować naturalne przyprawy.
Urazy kostne: zalecane są produkty mleczne (nabiał), tłuste ryby, jaja, zielone warzywa liściaste, oleje roślinne, owoce, orzechy i nasiona.
Urazy kręgosłupa: należy realizować wszystkie powyższe zalecenia, ponieważ trzeba zadbać zarówno o odpowiedni stan mięśni jak i kości oraz stawów.


SUPLEMENTACJA POURAZOWA…Najpopularniejszą i skuteczną substancją jest glukozamina, ale warto także spróbować chondroityny, kolagenu, wyciągów roślinnych z imbiru czy kurkumy. Nie wszystkie jednak charakteryzują się podobną skutecznością, stąd też radzimy konsultację u specjalisty. Glukozamina – to organiczny związek chemiczny pochodzenia naturalnego. Przyczynia się do odbudowy chrząstki stawowej i może wywierać wpływ na zmniejszanie odczuwania bólu oraz sprawniejsze funkcjonowanie stawów. Preparaty siarczanu glukozaminy wykorzystywane są przy wspomaganiu leczenia choroby zwyrodnieniowej stawów.
Chondroityna – organiczny związek chemiczny z grupy glikozoaminoglikanów, jest jednym z głównych składników chrząstki stawowej, gdzie w postaci siarczanu odgrywa istotną rolę w likwidowaniu tarcia pomiędzy stykającymi się elementami ruchomymi stawu. Jej właściwości mechaniczne silnie zależą od stężenia soli w otaczającym płynie. Istnieją przesłanki wskazujące, że długotrwałe odchylenia od prawidłowych stężeń fizjologicznych w chrząstce stawowej, zmniejszające skuteczność poślizgową siarczanu chondroityny, mogą prowadzić do chorób reumatycznych.
Kolagen – jest głównym białkiem tkanki łącznej. Eksperymenty naukowe przeprowadzone z udziałem sportowców wykazały, że suplementacja kolagenem ma pewien potencjał ochronny i zmniejsza objawy bólowe wywołane przeciążeniami i kontuzjami. Bardzo ważne jednak jest, by stosować kolagen w postaci hydrolizatu, czyli wstępnie już „nadtrawionego” białka i dostarczać go razem z witaminą C.
Imbir i Kurkuma – korzystnym rozwiązaniem jest stosowanie preparatów zawierających ekstrakty z tych roślin (często opisane jako „tumeric extract”), a także rośliny „Bosswellia serrata”, które wykazują się skutecznością we wspomaganiu leczenia choroby zwyrodnieniowej stawów i reumatoidalnym zapaleniu stawów. Imbir i kurkuma zawierają związki o działaniu przeciwzapalnym i stymulującym odnowę uszkodzonych tkanek, mogą także łagodzić objawy bólowe. Ich pozytywne właściwości potwierdza spora liczba badań i publikacji naukowych, a ich korzystny wpływ na funkcjonowanie organizmu ludzkiego nie ogranicza się jedynie do aparatu ruchu.


PODSUMOWANIE.. Właściwie dobrana suplementacja może być czynnikiem wspomagającym prawidłowe funkcjonowanie i regenerację stawów i ścięgien. Pamiętać jednak należy, że procesy naprawcze w ich obrębie zachodzą bardzo powoli i nie należy oczekiwać, iż po kilku dniach stosowania jakiegoś preparatu zauważymy diametralną poprawę. Ważne jest, by wybierać preparaty sprawdzonych firm, zawierające składniki o potwierdzonym działaniu, takie jak kolagen czy wymienione w artykule ekstrakty roślinne. Oczywiście nie należy zapominać o tym, że żaden suplement nie pomoże, jeżeli treningi będą zbyt forsowne, a organizm nie będzie miał zapewnionego czasu na regenerację. Nie bez znaczenia jest także sposób odżywiania, który warunkuje ogólną kondycję organizmu i wpływa na przebieg procesów naprawczych i odporność na przeciążenia. Alkohol, tytoń oraz nadmierna konsumpcja kawy zaburzają regenerację organizmu, utrudniają terapię i rehabilitację każdego rodzaju urazów..
W diecie najlepiej maksymalnie ograniczać wszelkie produkty wysokoprzetworzone, zawierające kwasy tłuszczowe trans, które wykazują wysokie działanie prozapalne (znajdziemy je w produktach typu fast-food, frytkach, chipsach, oraz w twardych margarynach i wyrobach ciastkarskich).
Niestety nie jest łatwo w obecnych czasach odżywiać się tak, jak potrzebuje tego nasz organizm. Poza tym wkraczanie na drogę zdrowego odżywiania nie zawsze przynosi efekty od razu. Pamiętajmy jednak o tym, że zgodnie z przysłowiem „jesteś tym, co jesz” każdy pokarm, jaki spożywamy w ciągu dnia nasz organizm zamienia na materiał budulcowy bądź energetyczny. Warto się nad tym zastanowić, kiedy robimy zakupy czy wybieramy miejsce, w którym zamierzamy zjeść posiłek.