INULINA – WYJĄTKOWY POLISACHARYD…

INULINA – WYJĄTKOWY POLISACHARYD…

INULINA – WYJĄTKOWY POLISACHARYD… 300 481 FitNow - treningi personalne


Zastosowanie inuliny w domowej kuchni…Inulina z punktu widzenia technologa żywności to także cenny produkt. Można nią zastpić cukier i tłuszcz. Gotowana razem z wodą zyskuje postać galaretki, a także gładkość i smarowność, dzięki czemu może częściowo zastąpić różne skrobie oraz tłuszcz – zmniejszając tym samym kaloryczność pokarmu. Jest też dobrym stabilizatorem emulsji (na przykład majonezów) oraz piany białkowej. Można ją także dodawać do past warzywnych, twarożków, pasztetów – wszędzie tam, gdzie przyda się coś stabilizującego, zagęszczającego lub wiążącego…

Inulinę warto wprowadzić do własnej kuchni, dlatego że:

  • to dobry zagęstnik do zup czy sosów (w miejsce tradycyjnej białej mąki)
  • po roztarciu z olejem i dowolnymi dodatkami otrzymuje się słodką pastę, którą można posmarować naleśniki, wafle lub pieczywo
  • sprawdza się jako składnik ciasta, dodając smaku różnym domowym wypiekom – dzięki niej zyskują na teksturze i trwałości, a kruche ciastka na chrupkości
  • można ją dodać do wszelkiego rodzaju produktów mlecznych (również mleka sojowego) jak jogurty, kefir czy zsiadłe mleko, a także do deserów, takich jak budyń, kisiel, galaretka czy kogel-mogel.

Naturalna inulina…Inulina występuje w wielu roślinach. Jest ich materiałem zapasowym gromadzonym przede wszystkim w bulwach, kłączach, dolnych częściach łodyg i w mniejszych ilościach w liściach. Pierwszy raz pozyskano inulinę z omanu, a obecnie izoluje się nią głównie z cykorii.

Rośliny wytwarzające największe ilości inuliny to:

  • Łopian większy (Arctium lappa)
  • Cykoria podróżnik (Cichorium intybus)
  • Karczoch hiszpański (Cynara cardunculus)
  • Dalia (Dahlia spp.)
  • Słonecznik bulwiasty (Helianthus tuberosus)
  • Oman wielki (Inula helenium)
  • Wężymord czarny korzeń (Scorzonera hispanica)
  • Mniszek lekarski (Taraxacum officinale)
  • Cebula zwyczajna (Allium cepa)
  • Czosnek pospolity (Allium sativum)
  • Agawa (Agave spp.)

Chcąc naturalne zwiększyć ilość inuliny w diecie należy spożywać więcej cykorii, karczochów, pora, czosnku, cebuli, szparagów i bananów. W sklepach z produktami bio można ją dostać w postaci białego proszku i stosować w kuchn i do wielu potraw.