CZYM ZASTĄPIĆ NABIAŁ W DIECIE?

wtorek, 26 Grudzień 2017

Na początku chciałam zaznaczyć, że ten post nie ma na celu nakłaniania Was do rezygnacji z nabiału jeśli go lubicie i dobrze tolerujecie. Jednak wielu z Was z przyczyn zdrowotnych, z uwag na alergie na białka mleka krowiego lub nietolerancję laktozy nie może spożywać tego typu produktów.

Objawy nietolerancji laktozy (cukru mlecznego) zwykle dotyczą dyskomfortu po spożyciu mleka i przetworów mlecznych, objawiając się wzdęciami, bólami brzucha i biegunkami. Z kolei wiele problemów dotyczących skóry twarzy np. trądzik może mieć podłoże związane z alergią białka mleka krowiego. Ważne jest, aby zdiagnozować przyczynę swoich problemów zdrowotnych.
Jeśli już wiesz że to właśnie któryś ze składników mleka lub jego przetworów jest źle tolerowany przez Twój organizm, to pierwszym krokiem powinno być wprowadzenie diety eliminującej nabiał. Krok drugi to szukanie alternatyw dla ulubionych twarogów, mleka czy jogurtu. Zobacz, czym możesz zastąpić produkty nabiałowe, które dotychczas spożywałeś.

1. Mleko krowie – mleka roślinne
Jeśli nie wyobrażasz sobie codziennej porannej kawy bez mleka, to bez obaw! Na sklepowych półkach znajdziesz duży wybór mlek roślinnych, które dodatkowo mają ciekawy smak. Możesz dodawać je do kawy, owsianek czy jako bazę do koktajli. Zwracaj uwagę na skład mleka roślinnego i napojów roślinnych wybieraj te, o minimalnej ilości cukrów prostych. Najsmaczniejsze mleka roślinne to: mleko kokosowe, migdałowe i owsiane.

2. Twaróg i sery żółte – twarożek i ser kozi
U większości osób, które źle czują się po spożyciu produktów z mleka krowiego nie obserwuje się negatywnych objawów po serach i twarogach kozich. Jeśli dotychczas lubiłeś smarować pieczywo pastami twarogowymi, to spróbuj przerzucić się na hummus, lub pasty z jajek czy ryb.
Mleko i przetwory mleczne są głównym źródłem wapnia w diecie. Jeśli je eliminujesz, narażasz się na niedobory tego ważnego pierwiastka. Większość osób z nietolerancją laktozy, dobrze czuję się po spożyciu serów długo-dojrzewających takich jak: parmezan czy grana padano. Warto o nich pamiętać z uwagi na bardzo wysoką zawartość wapnia.

3. Masło – oliwa z oliwek
Pamiętajmy, że masło to tłuszcz z mleka krowiego więc w niektórych przypadkach również powinien zostać wyeliminowany. Zamiast masłem, kanapki możesz smarować oliwą z oliwek. Znakomicie smakują oliwy wzbogacone czosnkiem i ziołami. Wystarczy, że do butelki z oliwą dodasz posiekany czosnek i ulubione przyprawy np. ostrą paprykę. Pozostawiając tak przygotowaną oliwę, po kilku dniach będzie pełna smaku!

4. Jogurt naturalny – jogurt naturalny z mleka koziego
Jeżeli w Twojej diecie jogurt naturalny pojawiał się bardzo często to teraz pewnie zastanawiasz się jak można go zastąpić. Jeżeli nie tolerujesz laktozy wystarczy, że zaopatrzysz się w zwykły jogurt naturalny bez laktozy. Jeżeli natomiast problemy dotyczą alergii na białka mleka krowiego wtedy możesz spróbować jogurtu koziego. Jest on łatwo dostępny i możesz dodawać go do płatków z owocami.