CHROM – MINERAŁ PEŁEN ZALET…

Funkcje, działanie, źródła...

wtorek, 23 Luty 2016

Chrom to pierwiastek chemiczny, którego biologiczna rola przez lata była nieznana. Obecna kariera chromu dynamicznie rozwinęła się i według naukowców jest on jednym z czynników usprawniających kontrolę poziomu cukru we krwi... 

1. Funkcja chromu… Po każdym posiłku, gdy w naszej krwi gwałtownie wzrasta poziom glukozy, trzustka wydziela hormon zwany insuliną. Insulina obniża poziom glukozy we krwi zwiększając tempo jej przenikania do komórek w całym organiźmie. Chrom – jako kluczowy składnik czynnika tolerancji glukozy GTF, ułatwia przenikanie glukozy przez błony komórkowe do wnętrza komórek, gdzie cukier zostaje przekształcony w energię. Gdy w organiźmie występuje niedobór chromu, mechanizm ten ulega zaburzeniu. Najczęściej dochodzi do tzw. oporności komórek na działanie insuliny i w rezultacie może dojść do wzrostu stężenia glukozy we krwi. W związku z tym prawidłowe stężenie chromu w organiźmie może zapobiegać rozwojowi cukrzycy typu II (insulinoniezależnej).

2.Działanie chromu… Chrom bywa przez niektórych lekarzy polecany jako środek wspomagający odchudzanie. Jako główny składnik GTF zapobiega bowiem wahaniom poziomu cukru we krwi i w związku z tym może być pomocny w ograniczaniu napadów niepohamowanego – tzw. wilczego głodu, a szczególnie nadmiernego apetytu na słodycze. Należy jednak zauważyć, że chrom nie posiada działania odchudzającego, czyli spalającego tkankę tłuszczową. Jeżeli jednak cierpimy na niedobór tego pierwiastka w organiźmie, suplementacja może pomóc w ograniczeniu nadmiernego apetytu.
Według badań naukowych chrom wpływa również na gospodarkę tłuszczową organizmu. Minerał ten ma zalety obniżania poziom LDL („złego” cholesterolu) we krwi i trójglicerydów przy równoczesnym podwyższaniu poziomu HDL („dobrego” cholesterolu).

3. Źródła chromu… Świetnymi źródłami pokarmowymi chromu są drożdże piwowarskie (browarniane), produkty pełnoziarniste, wątróbka, nerki wieprzowe, wołowina i udka z kurczaka. Chrom znajdziemy również w groszku zielonym, pomidorach, pieprzu, brokułach, śliwkach i owocach morza.
Wchłanianie chromu z pożywienia ulega zmniejszeniu, gdy nasza dieta obfituje w tłuszcze nasycone i słodycze. Z kolei absorpcję tego pierwiastka zwiększają pokarmy bogate w witaminę C. Na niedobór chromu możemy cierpieć, gdy nasza dieta jest mało urozmaicona. Ilość tego minerału w organiźmie może także ulec obniżeniu w wyniku długotrwałego stresu, infekcji a także w okresie ciąży i karmienia piersią.
Obecnie w aptekach dostępnych jest wiele preparatów zawierających chrom. Składnikiem tych suplementów jest najczęściej pikolinian chromu, który jest bezpieczny dla organizmu i dobrze przyswajalny. Dzienna dawka chromu powinna wynosić od 50 mcg do maksymalnie 200 mcg.
Powinniśmy przyjmować chrom raczej pod kontrolą lekarza lub dietetyka…