4 MITY NA TEMAT ODŻYWIANIA…

Dietetyk Fitnow odpowiada na sprzeczne informacje...

środa, 16 Styczeń 2019


3. Żywność organiczna jest bardziej odżywcza… Często uważa się, że żywność organiczna jest bardziej odżywcza, ponieważ nie zawiera chemikaliów, przez co niektórzy myślą, że wpływa ona korzystniej na sylwetkę niż „zwykłe” jedzenie. Naukowcy z Uniwersytetu w Stanford przeanalizowali 17 badań przeprowadzonych na ludziach i 223 badania składników odżywczych i substancji szkodliwych we krwi. Doszli oni do wniosku, że „w opublikowanej literaturze brakuje mocnego dowodu na to, że żywność organiczna jest znacznie bardziej odżywcza, niż zwykła żywność”. Badacze stwierdzili, że: „Niektórzy wierzą, że żywność organiczna jest zawsze zdrowsza i bardziej odżywcza. Byliśmy nieco zaskoczeni tym, że nie udało nam się tego potwierdzić. Nie ma zbyt wielkiej różnicy pomiędzy żywnością organiczną i konwencjonalną, jeśli jesteśmy osobami dorosłymi i podejmujemy decyzję jedynie w oparciu o zdrowie”.



4. Słodziki sprawiają, że tyjemy…Słodziki sprawiają, że tyjemy? To nie jest poparte żadnymi dowodami naukowymi. NNS (nieodżywcze słodziki) takie jak  „sztuczne słodziki” są przyczyną wielu nieporozumień. Pojawiły się również raporty mówiące o tym, że aspartam (popularny słodzik) powoduje reakcję insulinową, jednak wiele badań pokazało, że tak się wcale nie dzieje. Niektóre badania pokazują, że produkty zawierające słodziki mogą wspomagać odchudzanie. Słodziki często zyskują złą reputację ze względu na przekonanie, że powodują nowotwory. Jednak to także nie zostało jeszcze potwierdzone badaniami, a praca zamieszczona w czasopiśmie Regulatory Toxicology and Pharmacology Journal została podsumowana słowami: „dowody naukowe potwierdzają, że nawet w ilościach większych, niż ludzie zwykle spożywają, aspartam jest bezpieczny, jeśli stosujemy go jako substancję słodzącą, lub poprawiającą smak”.
Pewnie zapytacie: „A więc polecasz napoje dietetyczne?” To zależy, jak w wielu dziedzinach odżywiania, ważny jest kontekst. Jeśli ktoś pije mnóstwo napojów gazowanych, a następnie przechodzi na picie dietetycznych napojów gazowanych, będzie to niewielka zmiana, która może mieć pozytywny wpływ na zdrowie i sylwetkę. Przejście z picia trzech napojów gazowanych na trzy dietetyczne napoje obniża spożycie cukru o 90 g. Oczywiście woda byłaby lepszym wyborem, ale jeśli coś doradzamy, trzeba wziąć pod uwagę zdolność danej osoby do przestrzegania zaleceń i długoterminowej zmiany zachowania. Ludzie, którzy piją mnóstwo napojów gazowanych zazwyczaj nie przestają pić 2 litrów napojów dziennie, żeby przerzucić się na wodę. Chciałbym, żeby to było takie proste, ale niestety dla wielu osób nie jest.


Wnioski…. Czyli nie musimy się już martwić tymi mitami?
Problem z mitami polega na tym, że ludzie często nadmiernie skupiają się na unikaniu żywności, którą MOŻNA spożywać w rozsądnych ilościach. Oczywiście przejście na dietę, by pokazać mięśnie brzucha w wakacje, zmniejszyć rozmiar noszonych ciuchów, albo przygotować się do występu wymaga zaangażowania, wysiłku i pewnych poświęceń. Może być również trudne, męczące i w większości przypadków będziesz chciał po prostu się poddać. Właśnie dlatego ważne jest, by jak najbardziej cieszyć się jedzeniem. Utrudnianie sobie diety nie ma sensu! Niezależnie od celu powinieneś dołączyć do diety dużą ilość żywności, której jedzenie sprawia ci przyjemność. Powinieneś się skupić na żywności, którą możesz jeść, a nie na odwrót. Jest to korzystne nie tylko dlatego, że dostarczasz organizmowi różne składniki odżywcze, ale również dlatego, że dieta staje się wtedy bardziej ludzka, przyjemna i znośna, dzięki czemu istnieje większa szansa na to, że będziesz się jej trzymał, a także polubisz to, co robisz i zobaczysz efekty.
Ważne, by skupić się na szerszym obrazie, a nie na szczegółach. W przypadku większości ludzi, którzy próbują zmienić skład swojego ciała pojawiają się kwestie, które powinny stanowić priorytet i inne, mniej ważne. Należy się upewnić, że uzupełniamy zapotrzebowanie na energię, spożywamy wystarczającą ilość białek/węglowodanów/tłuszczów/błonnika, pamiętamy o nawodnieniu, przyjmujemy mnóstwo mikroelementów, zjadamy produkty, które są świeże, sprawiają nam przyjemność i zawierają wszystkie kluczowe minerały. Te kwestie są znacznie bardziej ważne, niż skupianie się na unikaniu glutenu i produktów mlecznych (jeśli nie jest to konieczne), szukaniu jedynie organicznej żywności i stresowaniu się dietetycznymi napojami gazowanymi. Na zdrowie!!!