Znaczenie dobrej techniki w podnoszeniu ciężarów

Zwiększa korzyści i minimalizuje ryzyko kontuzji

poniedziałek, 21 Wrzesień 2015

Regularne ćwiczenia są kluczowe dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia, lecz jeśli wykonujemy je nieprawidłowo, maleją korzyści z treningu i zwiększa się ryzyko odniesienia kontuzji. Opanowanie właściwej techniki może trochę potrwać, lecz lepiej jest zacząć dobrze od razu, nawet z minimalnym obciążeniem, niż poprawiać kiepską technikę później. Stara zasada brzmi "o wiele łatwiej jest się czegoś nauczyć niż później oduczyć!"

Ucząc się nowej techniki na siłowni warto koncentrować się na sposobie w jaki podnosimy ciężar niż na tym jaka jest jego waga. Ciężko opanować technikę, jeśli zaplanowanego ciężaru nie jesteśmy w stanie podnieść – przynajmniej na początku. Gdy zaznajomisz się z techniką i stanie się ona dla ciebie niczym odruch, możesz rozpocząć zwiększanie obciążenia, by zapewnić mięśniom stymulację i wyzwanie.
Zbyt duże obciążenie zastosowane za wcześnie najprawdopodobniej spowoduje osłabienie formy i ewentualne kontuzje – zwłaszcza jeśli chodzi o dolną część pleców, mogą powodować długie przerwy w treningu.

Najczęstsze błędy, które widuję na siłowni to zaokrąglanie dolnej części pleców podczas wykonywania przysiadów, martwego ciągu i wiosła w opadzie tułowia, jak również przeprost pleców podczas wyciskania na ławce czy wyciskania w pionie, oraz pracę szyi podczas ćwiczeń brzucha. Wszystko to może wydawać się dość niewinne, lecz w rzeczywistości może doprowadzić do poważnych nieszczęść i kontuzji – niekoniecznie od razu lecz prawdopodobnie w przyszłości może spowodować długotrwałe kontuzje.

Jeśli chcesz nauczyć się prawidłowo wykonywać nowe ćwiczenia lub upewnić się, że stosujesz poprawną technikę, warto zainwestować w trenera personalnego. Masz wówczas pewność, że czas spędzony na siłowni przyniesie dobre rezultaty i wykluczy ryzyko odniesienia kontuzji zarówno teraz, jak i w przyszłości.