SYSTEM RÓWNOWAGI – BALANS…

Ćwiczenia poprawiające równowagę...

czwartek, 10 Styczeń 2019

Nasze ruchy funkcjonalne, od chodzenia po ulicy, do tańczenia i prawidłowego wykonywania przysiadów, wymagają dobrze działającego systemu równowagi. Podstawowa definicja równowagi mówi o tym, że ciało znajduje się w ciągłym stanie zbalansowanym...

Dlaczego równowaga jest ważna? Wszystkie ruchy funkcjonalne, od chodzenia po ulicy, do tańczenia i prawidłowego wykonywania przysiadów, wymagają dobrze działającego systemu równowagi. Podstawowa definicja równowagi mówi o tym, że ciało znajduje się w ciągłym stanie zbalansowanym. Jeszcze ważniejsza jest równowaga dynamiczna, w której ciało porusza się i zmienia kierunek w zwinny, umiejętny sposób bez przewracania się.
Możesz być pewien swojej równowagi gdy wykonujesz rutynę treningową, jednak błędem jest zaniedbywanie trenowania mechanizmów równowagi. Równowaga suboptymalna zwiększa ryzyko odniesienia urazów oraz powstania braku równowagi między mięśniami, co wpływa na postawę i naraża na zwiększony, kumulacyjny cykl urazów.
Oprócz sposobów trenowania równowagi opisanych w tym artykule, również aktywności takie jak joga i tai chi zapewniają trening równowagi, co oczywiście nie stanowi jedynych ich zalet. Kluczem jest odnalezienie treningu równowagi, który będzie sprawiał ci przyjemność i jednocześnie będzie efektywny.

Jakiego sprzętu używa się w treningu równowagi ? Niektóre ćwiczenia równowagi wykonuje się na podłodze bez żadnego sprzętu, do innych stosujemy różnego rodzaju narzędzi treningowych, by stawiać ci większe wymagania – mogą to być dyski sensomotoryczne, piłki BOSU lub materace piankowe. Wiele z nich występuje w różnych rozmiarach i wykonuje się je z różnych materiałów, by zapewnić różnorodność.

Kto powinien dodać trening równowagi do swojego programu? Trening równowagi jest ważny, gdy rozpoczynasz trenowanie, ponieważ niezwykle pomaga w stabilizacji stawów i w rozwoju koordynacji. Równowaga jest także ważna, gdy przechodzisz na bardziej zaawansowany poziom treningu siłowego – ćwiczenia stają się bardziej wymagające dla układu nerwowo-mięśniowego, a twoje ciało musi trenować mechanizmy utrzymywania równowagi, by nadążyć za programem bez urazów. Dodatkowo, osoby ćwiczące na zaawansowanym poziomie mogą czerpać korzyści z takiego typu treningu dzięki poprawie osiągnięć, które zapewnia optymalna równowaga.
Tak naprawdę każdy może czerpać korzyści z ćwiczeń poprawiających równowagę. Zachęcam do tego – osoby ćwiczące okazyjnie, biegaczy, tancerzy, osoby uprawiające sztuki walki oraz wszystkich lekkoatletów.

Jakie korzyści zdrowotne i kondycyjne zapewnia trening równowagi? Świetną korzyścią płynącą z treningu równowagi jest stabilizacja stawów. Stabilizacja wymaga trenowania siły mięśni oraz receptorów sensorycznych w układzie nerwowym, które wysyłają do mózgu informacje na temat pozycji ciała. Bardziej udoskonalona informacja z receptorów zmniejsza szansę na urazy spowodowane wykonywaniem nieodpowiednich ruchów stawów.
Dysfunkcja stawów jest główną przyczyną urazów dolnej części pleców, które dotykają niemalże 80% naszej populacji. Im więcej możemy zrobić, by zapobiec dysfunkcji stawów, tym lepiej.
Trening równowagi poprawia twoją koordynację i świadomość ruchową, co pozwala na bardziej świadomą kontrolę ruchów oraz trening refleksu, by lepiej reagować na zmieniające się warunki, bez potrzeby myślenia o tym. To prowadzi do zwiększenia sprawności fizycznej i osiągnięć sportowych.
W przypadku osób starszych, trening równowagi pomaga zapobiegać upadkom, które są częstą przyczyną urazów. Naukowcy zalecają, by osoby starsze zarówno aktywne, jak i  średnioaktywne fizycznie wykonywały trening równowagi przynajmniej trzy razy w tygodniu.