Jak zbudować potężną szyję

poniedziałek, 21 Październik 2013

Niektórzy faceci poświęcają dużo czasu na trening całego ciała. Niestety cześć z nich zapomina o pewnym ważnym elemencie konstrukcji całej sylwetki.... To szyja stanowi fundament na którym opiera się cała wyrzeźbiona postura...

Trening szyi jest niezwykle ważny dla siły, zdrowia i estetyki.
Posiadanie silniejszej szyi sprawi, że mocno obciążone ćwiczenia złożone będą łatwiejsze i wykonywane w poprawnej formie. Podobnie jak w większości przypadków, najsłabsze ogniwo łańcucha często ogranicza cię – poświęć zatem więcej czasu na trening szyji.

Wątła szyja, wątłe ciało…

Wiele problemów ortopedycznych wywodzi się z szyi, w tym bóle głowy i barków, a także ból w dolnym odcinku pleców i problemy z biodrami.

W rzeczywistości istnieje ponad 10 różnych systemów chiropraktyki, które skupiają się wyłącznie na górnych kręgach szyjnych w leczeniu zaburzeń bólu i ruchu. Mówiąc prosto, jeśli twoja szyja nie jest w najlepszej formie, nie jesteś w stanie wysyłać sygnałów z mózgu do reszty ciała tak efektywnie jak powinieneś. Spowoduje to ból i osłabienie.

Szyja wojownika…

Jako mężczyźni, stworzeni zostaliśmy, by być wojownikami. Naturalnym celem mężczyzny jest chronić i polować. Lecz mężczyźni chcą być także przywódcami. Posiadanie silnej szyi odzieli cię od reszty stada i sprawi, że będziesz o wiele trudniejszym przeciwnikiem dla innych.

Dodatkowo, za pomocą inteligentnego treningu szyi skorygujesz postawę. Dotyczy to osób, których sylwetka charakteryzuje się wysunięciem głowy w przód. Powodem jest nadmierna ilość czasu spędzanego w pozycji siedzącej.

Jednym z moich ulubionych ruchów wzmacniających szyję jest tzw. wrestler bridge (mostek na głowie). Ruch ten nazywany jest tak ze względu na to, że pomaga opanować pozycję często stosowaną w zapasach, a także buduje wytrzymałość i siłę szyi.

Jednak wspólnie z zawodnikami sportów walki, których trenuję odkryliśmy, że ćwiczenie to nie robi tak wiele dla mięśni szyi jak się spodziewałem, a zakres ruchu jest krótszy niż bym chciał.

Rozwiązaniem jest posiadanie większej swobody ruchu stosując mostek na głowie.

 


Zastosuj piłkę stabilizacyjną…

Piłka stabilizacyjna sprawia, że ruch ten jest 10 razy intensywniejszy i oferuje znacznie lepszą progresję.

Spójrz na filmik. Musisz zauważyć, że zakres ruchu pochodzi z ekstremalnie głębokiego zgięcia szyi aż do pełnego wyprostu. Kluczem jest, by szyja była obciążona w każdej pozycji, a nie tylko w końcowej pozycji standardowego wrestler bridge.

Kolejną świetną wiadomością dotyczącą tego ćwiczenia jest to, że pomaga ono koordynować cały tylny łańcuch kinetyczny tak, by działał sprawnie – jak pokazano na filmie – gdzie pośladki i prostowniki grzbietu utrzymują mostek.

Mogę zagwarantować, że ogólna jakość twoich ruchów poprawi się i to znacznie, jeśli zaczniesz uwzględniać trening szyi przedstawiony powyżej. Jeśli już kiedyś wykonywałeś mostki tego typu na podłodze, piłka stabilizacyjna pozwoli ci przenieść je na wyższy poziom, zarówno pod względem siły szyi jak i całego ciała.