NIEDOCENIONY ŚLEDŹ

czwartek, 15 Marzec 2018

Dzisiaj kilka słów o rybie, która zasługuje na to abyś włączył ją do swojego fit menu. Powinieneś o niej pomyśleć zwłaszcza, jeśli dotychczas kojarzyłeś ją jedynie z zakąską do napojów alkoholowych. Śledź to morska ryba, która podobnie jak jej koledzy łosoś czy dorsz, kryje w sobie wiele cennych dla Twojego zdrowia składników.

Właściwości prozdrowotne

Jednym z najcenniejszych składników znajdujących się w śledziu są wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny Omega–3. Wpływają one korzystnie na prace układu krążenia, działają przeciwzapalnie i oddziałują na prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Ich optymalny udział w diecie jest istotny również w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Przysłowiowa „ochota na śledzika” u kobiety w ciąży to nic innego jak instynktowna chęć pokrycia z zwiększonego zapotrzebowania na ten związek u kobiety w ciąży (w związku z rozwojem układu nerwowego dziecka). Ponadto warto podkreślić, że śledź jest jedną z najmniej zanieczyszczonych ryb pod względem zawartości metali ciężkich.

 

Inne zalety śledzia:

– spora zawartość białka (w 100g ok. 19,8g),

– wysoka zawartość witamin z grupy B, które są niezbędna do prawidłowej pracy układu nerwowego i utrzymania prawidłowych procesów metabolicznych,

– śledź to również bogactwo witamin rozpuszczalnych w tłuszczach takich jak: A, E i D3,

– dobre źródło wapnia i magnezu.

 

Nie ulega wątpliwości że warto trochę docenić śledzia i włączyć go do swojego menu. Pamiętaj jednak o tym, że to w jaki sposób go przygotujesz będzie miało wpływ na utratę lub zachowanie cennych składników prozdrowotnych. Najrozsądniej postąpisz jeśli śledzia upieczesz lub ugotujesz na parze. Smażenie wysokich temperaturach może znacznie obniżyć zawartość kwasów Omega–3 w śledziu.

Jeśli zależy Ci na ograniczaniu zbędnych kalorii to unikaj śledzi w tłustych śmietanowych sosach.

 

Poniżej zamieszczam pomysł na pyszną sałatkę ze śledziem.

 

ŚLEDŹ Z JABŁKIEM W SOSIE JOGURTOWO–MUSZTARDOWYM

 

Składniki na 2 porcje:

  • jabłko 1 x sztuka,
  • śledź filet 4 x filet (w oleju, lekko odsączone na ręczniku papierowym),
  • mały kawałeczek posiekanej papryczki chili,
  • czerwona cebula 1 x mała sztuka,
  • cytryna ½ x sztuka,
  • olej rzepakowy 1 x łyżka,
  • jogurt grecki 50g,
  • majonez 1 x łyżka,
  • musztarda francuska 1 x łyżeczka,
  • sól, świeżo mielony pieprz,
  • posiekany szczypiorek 2 x łyżka.

 

Dodatki na 2 porcje:

  • chleb żytni na zakwasie 80g,

 

Sposób przygotowania:

  1. Jabłka pokroić na plasterki i wrzucić do miski.
  2. Dodać posiekaną papryczkę chili i kawałki filetów śledziowych.
  3. Dodać czerwoną cebulę pokrojoną w kosteczkę.
  4. Do składników dodać olej i delikatnie wymieszać.
  5. Jogurt wymieszać z majonezem i musztardą, połączyć ze składnikami i doprawić.
  6. Sałatkę posypać świeżo mielonym pieprzem i szczypiorkiem i podawać z grzanką pieczywa żytniego.
  7. SMACZNEGO!

 

Wartość odżywcza w 1 porcji (z dodatkiem pieczywa):

Energia: 585kcal

Białko: 33,7g

Tłuszcz: 33,5g

Węglowodany: 36,4