ZWIĘKSZ SWOJĄ DAWKĘ WITAMINY D!

5 najlepszych źródeł witaminy D...

czwartek, 2 Marzec 2017


2. Żółtko jajaJajka to najprostsza droga do zwiększenia ilości witaminy D w diecie. Jaja wchodzą w skład śniadań, lunchów, obiadów, a nawet deserów. Cenna witamina znajduje się właściwie wyłącznie w żółtku, dlatego spokojnie zjadaj jajka w całości, nie ograniczaj się wyłącznie do białek. 1 żółtko to ok. 40 j.m.



3. PieczarkiPieczarki naturalnie produkują witaminę D pod wpływem światła słonecznego. Oświetlenie ich promieniowaniem UV przez 5 minut powoduje syntezę dużej porcji tej witaminy. Jedna duża pieczarka zapewnia ok. 10 % dziennego zapotrzebowania na witaminę D.



4. Mleko sojoweZwykle, niesłodzone mleko sojowe bez dodatkowych witamin dodanych przez producenta dostarcza 119 j.m. w 1 szklance. Wzbogacone mleka o wapń i witaminę A dostarcza już 100 j.m. witaminy D.



5. Żywność fortyfikowana (wzbogacona)Jeśli nie masz czasu na przygotowanie ryb, ugotowanie jajek czy pieczarek możesz wybrać żywność fortyfikowana, to znaczy wzbogacona w witaminy przez producenta. Nie zawsze jest to dobry wybór, bo najczęściej jest to żywność przetworzona. Poszukaj odpowiednich produktów.

Jednak co za dużo to niezdrowo. Zbyt wysoka podaż witaminy D może powodować zwiększenie poziomu wapnia we krwi, które objawią się nudnościami, zaparciami, arytmią, czy kamieniami nerkowymi. Dlatego staraj się nie przesadzać z ilością witaminy D w diecie. Ważne jest, by spożywać ją razem z produktami bogatymi w wapń. Te dwie substancje współpracują ze sobą i razem dbają o równowagę.
Najlepiej ciesz się słońcem i latem teraz, gdy witaminy D z naturalnego źródła jest pod dostatkiem…