ZDROWE ZAMIENNIKI…

Żywność o podobnych wartościach odżywczych...

niedziela, 4 Grudzień 2016


   Wiesz, że w twojej diecie musi znajdować się mnóstwo warzyw, owoców, ryb i innych sztandarowych zdrowych produktów. Ale istnieje pewien problem - nie możesz znieść ich smaku... W jaki sposób znaleźć składniki odżywcze o podobnym działaniu?  

     
Nie ma szans, żebyś super wyglądał, miał najlepsze osiągnięcia i czuł się cudownie, jeśli twoja dieta nie zawiera różnych produktów bogatych w witaminy, minerały, błonnik, białko i dobre tłuszcze. Istnieje spora szansa na to, że jesz więcej jakiegoś rodzaju żywności – na przykład, kochasz ryby, ale nienawidzisz warzyw. Może to prowadzić do braku równowagi między składnikami odżywczymi – mnóstwo kwasów tłuszczowych omega-3, ale mało przeciwutleniaczy i błonnika.
Weźmy za przykład ludzi, którzy unikają glutenu. Objadają się białkiem i warzywami, a mimo to mogą cierpieć na niedobór innych składników odżywczych. Typowa dieta bezglutenowa może zawierać dużo tłuszczu i mało błonnika oraz wiele witamin i minerałów, łącznie z wapniem, folacyną i niacyną…


ZDROWE ZAMIENNIKI… Zamiast unikać zdrowego jedzenia, za którym nie przepadasz, zamień je na coś, co bardziej do ciebie przemawia i będzie miało jednakowe lub podobne korzyści odżywcze.
Poniżej kilka przykładów;
1.Orzechy;
Co jest w nich dobrego? Od kwasów omega 3, poprzez cynk i magnez po witaminę E i błonnik. Orzechy są gwiazdą wśród odżywczych produktów. Są dobre nie tylko dla serca, ale również dla skóry. Niektóre orzechy dostarczają mniej kalorii niż kiedyś myślano. Jeśli wybierzesz orzechy i nie możesz poprzestać na jednej garści podczas jedzenia (mimo wszystko zawierają dużo kalorii), wybieraj takie odmiany, które musisz najpierw obrać z łupiny – np. pistacje. Niedawne badania pokazały, że ludzie którzy jedzą pistacje w łupinkach, spożywają ogólnie mniej orzechów niż osoby, które wybierają gotowe do jedzenia, pozbawione łupin produkty.
Co jest dobrym zamiennikiem?
Siemię lniane jest bogate w witaminę E oraz błonnik (pamiętaj jednak, by korzystać ze zmielonego siemienia, by czerpać korzyści z witamin i minerałów w nich zawartych). Soja ma również białko i błonnik – to wspaniała kombinacja, która pomoże ci zachować sytość pomiędzy posiłkami. Spróbuj dodać edamame do dań stir-fry jako przystawkę albo korzystaj z suszonych orzechów sojowych i dodawaj je do sałatki, by uzyskać pyszną, chrupiącą posypkę.


2.Ryby;
Co jest w nich dobrego? Ryby zawierają stosunkowo niewielką ilość kalorii. Bogate w kwasy tłuszczowe omega 3, białko, witaminy z grupy B, wapń i inne ważne składniki odżywcze. Są nie tylko jedną z najlepszych opcji stosowanych podczas budowania mięśni oraz zachowanie zdrowia stawów, ale zawierają również mnóstwo witamin z grupy B, które przyspieszają metabolizm i podnoszą poziom energii.
Co jest dobrym zamiennikiem?
By dostarczyć do organizmu kwasy tłuszczowe omega 3, spróbuj dołączyć do diety orzechy, soję, olej rzepakowy i siemię lniane. Możesz uzyskać witaminy z grupy B z wieprzowiny, drobiu oraz jogurtów. Białka jaj zapewniają mnóstwo białka bez dodatkowego tłuszczu i kalorii, co sprawia, że są świetną alternatywą dla ryb. Nasiona szałwii hiszpańskiej mają wszystkie te elementy – to nasiona o orzechowym smaku, które zawierają więcej kwasów tłuszczowych omega 3 w jednej porcji niż łosoś. Nasiona szałwii hiszpańskiej są również bogate w błonnik – 2 łyżki zawierają 8 gram błonnika. To świetne źródło białka i wapnia.