WIĘKSZOŚĆ Z NAS NIE POWINNO STOSOWAĆ DIETY BEZGLUTENOWEJ

poniedziałek, 22 Październik 2018

Zaskakująco duża ilość ludzi rozważa redukcję ilości glutenu w diecie lub całkowite unikanie tego białka. Jednak dietetycy alarmują, że jeśli nie zrobi się tego ostrożnie, taka dieta może okazać się niezdrowa.

W niedawno przeprowadzonej ankiecie 30% dorosłych wykazało chęć „zmniejszyć ilość glutenu w diecie lub całkowicie z niego zrezygnować”. To największy odsetek ludzi zgłaszających taki plan, od kiedy zaczęto zadawać to pytanie w 2009 roku.

Gluten to białko znajdujące się w wielu ziarnach (np. w pszenicy, życie i jęczmieniu). Jest również obecny w chlebie, płatkach śniadaniowych, makaronach i żywności przetworzonej. U ludzi, którzy cierpią na celiakię, układ immunologiczny reaguje na gluten, co powoduje uszkodzenie jelit i właśnie dlatego te osoby muszą unikać wcześniej wspomnianego białka. Około 1% populacji cierpi na celiakię.

U większości innych ludzi dieta bezglutenowa nie będzie korzystna. Co więcej, osoby, które niepotrzebnie stronią od glutenu mogą nabawić się konsekwencji zdrowotnych.

Dzieje się tak ponieważ całe ziarna, które zawierają gluten, są dobrym źródłem błonnika, witamin i minerałów. Produkty bezglutenowe często powstają z ziaren oczyszczonych i zawierają niewiele wartości odżywczych.

Jeśli wprowadzisz taką dietę, będziesz jeść mnóstwo produktów, które są pozbawione ważnych składników. Badania pokazują, że w dietach bezglutenowych często brakuje błonnika, żelaza, kwasu foliowego, niacyny, tiaminy, witaminy B12, fosforu i cynku.

Można ułożyć zdrową dietę bez glutenu, ale trzeba mieć sporą wiedzę na temat odżywiania, a nie każdy ją posiada. Osoby przechodzące na dietę bezglutenową mogą czuć się lepiej, ponieważ chcąc uniknąć tego konkretnego białka, rezygnują z deserów i śmieciowego jedzenia, dzięki czemu tracą na wadze. Niestety błędnie przypisują ten efekt decyzji o przejściu na dietę bezglutenową.

Nie ma niczego magicznego w eliminowaniu glutenu, co skutkowałoby utratą wagi. Każdy, kto zrezygnuje z ciasteczek i słodyczy i zastąpi je owocami i warzywami, poczuje się lepiej.

Zanim przejdziesz na dietę bezglutenową, twoje zdrowie powinien ocenić lekarz rodzinny oraz specjalista, który potrafi określić, czy masz celiakię (diagnozy może udzielić gastroenterolog). Gluten w swojej diecie powinny również ograniczyć osoby, które mają alergię na pszenicę – muszą unikać pszenicy, ale nie wszystkich ziaren. Takie postępowanie zaleca się również osobom, które zaobserwowały u siebie nadwrażliwość na gluten – spożywanie go w mniejszej ilości może wpłynąć na poprawę ich samopoczucia.

Jeśli chcesz przejść na dietę bezglutenową, zrób to porządnie.

Jeśli wyeliminujesz pszenicę z diety, pamiętaj, by zastąpić ją zdrowym, naturalnie bezglutenowym ziarnem, jak quinoa lub kasza gryczana. Powinieneś również zbilansować swoją dietę, wprowadzając duże ilości owoców i warzyw. Chude mięso i nabiał o niskiej zawartości tłuszczu (np. jogurt) są również świetne w diecie bezglutenowej.

Zapamiętaj i przekaż: Jeśli nie masz celiakii, alergii na pszenicę ani nadwrażliwości na gluten, prawdopodobnie dieta bezglutenowa nie będzie dla ciebie korzystna.