SUPLEMENTY DIETY KONTRA PEŁNOWARTOŚCIOWA ŻYWNOŚĆ…

Shake, pigułki czy świeże potrawy na talerzu?

piątek, 31 Marzec 2017

Jak prezentują się suplementy diety na tle pełnowartościowej żywności? Czy powinniśmy spożywać jedzenie w formie pigułki czy z talerza?

Suplementy diety… Popularność stosowania suplementów diety w celu zapewnienia składników odżywczych znacznie wzrosła w ciągu ostatnich lat. Duża część populacji zwiększyła wydatki na produkty tego typu, z reguły by zapewnić sobie odpowiednie substancje odżywcze… Niedawno przeprowadzone badania naukowe wskazują, że w kwestii sporu dotyczącego stosowania suplementów diety w stosunku do pełnowartościowej żywności, zdecydowanym zwycięzcą są świeże produkty. Nie oznacza to jednak, że suplementy nie odgrywają ważnej roli w kwestii naszego zdrowia.
Pełnowartościowa żywność… Pełnowartościowa żywność jest bardziej korzystna niż wyizolowane składniki odżywcze znajdujące się w pigułkach. Dodatkowo wysoka dawka składników odżywczych, które znajdują się w pigułkach może być szkodliwa dla zdrowia, ponieważ zaburza równowagę organizmu. Pełnowartościowa żywność jest źródłem całego wachlarza składników odżywczych takich jak minerały, witaminy, proteiny oraz węglowodany, a także inne związki biologiczne, które budują całą strukturę ciała i są naturalnym zdrowym pożywieniem. Badania naukowe pokazały, że sposób w jaki pożywienie dostarcza nam wartości odżywczych jest niezwykle skomplikowany i nie można go naśladować używając pigułek. Pigułki można uważać za wyizolowane fragmenty, które nie tworzą całej sieci składników i powinny być jedynie używane jako suplementacja codziennej diety, a nie jako jej zamiennik. Jednak nie można całkowicie wykluczyć zalet suplementów, ponieważ służą one specyficznym celom.

Shake, pigułki czy jedzenie z talerza? Większość sportowców jest zdezorientowana jeśli chodzi o działanie i zapotrzebowanie organizmu na napoje proteinowe, a w szczególności jest to wynik zalewających nas reklam dotyczących tych napojów – promowanych jako „niezbędna” część protokołu przed – i po-treningowego.
Ponieważ lekkoatleci potrzebują więcej białka niż średnio-aktywna osoba, odpowiedź na pytanie co jest lepsze – suplementy czy pełnowartościowe jedzenie brzmi: jedno i drugie. Powód jest prosty – zapotrzebowanie na białko u osoby, która trenuje jest znacznie większe i może nie być odpowiednio zaspokojone poprzez spożywanie tylko jedzenia bogatego w białko. Badania jednoznacznie stwierdzają, że lekkoatleci powinni jeść znacznie więcej białka niż nieaktywne lub średnio – aktywne osoby. Zasugerowano, że dzienne spożycie dla osoby ważącej 90kg wynosi od 140 do 158 gram. Oznacza to, że lekkoatleta powinien spożywać ok 1,6-1,8 gram białka na kg wagi ciała. Wielu kulturystów przyjmuje nawet do 3 gram białka na kilogram wagi ciała, by skutecznie rozprawić się z zastojem w przyroście masy mięśniowej. Liczby te będą nieco niższe dla kobiet, ponieważ w ich ciałach znajduje się więcej tłuszczu.