SÓL I LETNIA AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA…

Ograniczać czy kontrolować???

niedziela, 31 Lipiec 2016

Okres letni to czas upałów... Dodatkowo aktywność fizyczna wzmaga pocenie się, a co za tym idzie utratę wody i soli z organizmu... Czy powinniśmy zwiększyć spożycie tego minerału w okresie letnim czy raczej zadowolić się morską kąpielą? Czy nadmierna ilość soli szkodzi zdrowiu i czy niedobór ma zły wpływ na wydolnościową formę? Ile, dla kogo i dlaczego znaczy dobrze?

Sód… Głównym składnikiem soli jest sód, który obecnie znajduje się praktycznie we wszystkich przetworzonych produktach spożywczych. Jeśli jesteś średnio – zaawansowanym biegaczem twoje dzienne spożycie sodu waha się między 2300-2400mg.
Przykładowo jeśli twoje śniadanie to z reguły płatki śniadaniowe lub owsianka, potem przekąska w formie kanapki z chudą wędliną przegryzana precelkami to wiedz, że już zaopatrzyłeś swój organizm w ponad połowę dziennej dawki soli (ok. 1600mg). Jeśli jednak intensywnie trenujesz i to w gorącym klimacie, prawdopodobnie wraz z wodą możesz wypocić gigantyczne ilości soli, nawet do 8000mg na godzinę (średnia ilość wypacana przez tenisistę podczas turnieju). Taka utrata jest wysoce niewskazana i może powodować kurcze oraz hiponatremię (stan, w którym nadmiar wody w organiźmie powoduje zbyt niski poziom sodu we krwi).

Aby ograniczyć ilość soli należy : 1. Jeść świeżą nieprzetworzoną żywność (świeże owoce, warzywa, zawierające ok. 10mg/100g produktu), świeżą wołowinę, drób poniżej 100mg.
2. Ograniczyć spożycie przetworów (większość przyswajanego na co dzień sodu pochodzi z soli dodawanej do pieczywa, wędlin, serów, napojów gazowanych, posiłków restauracyjnych i barowych itd.)
3. Kosztować posiłek przed soleniem (być może danie jest odpowiednio przyprawione, za każdym razem używać mniej soli).
4. Zwiększyć ilość przypraw (podczas gotowania zastąpić sól ziołami, a nawet sokiem z cytryny.) Należy pamiętać, że niektóre musztardy, solone masło etc. zawierają dużo sodu, ponadto filtry zmiękczające wodę również mogą zwiększyć zawartość sodu w wodzie z kranu.
5. Należy sprawdzać etykiety na produktach spożywczych (produkt „niesolony” nie jest wzbogacany solą, jak również jest ubogi w sód itd.

Podczas ciężkiego treningu, gry lub meczu, sportowiec może odczuwać sztywność mięśni i ich kurcze. Jeżeli są one bolesne, mogą wyeliminować sportowca z zawodów. Jaka jest przyczyna kurczów? Czy istnieje jakieś lekarstwo na tę dolegliwość? Co jest przyczyną bolesnych kurczów mięśni?