SKARBY LATA – ŚWIEŻE OWOCE…

Dieta bogata w błonnik - włókno pokarmowe...

wtorek, 13 Czerwiec 2017

Sezon na owoce w pełni... A to nie tylko wspaniałe źródło błonnika, ale jedno z wartościowszych. Ale co owoc, to inna dawka błonnika. Jeśli chcesz wzbogacić dietę w odpowiednią porcję włókna pokarmowego to radzimy po jakie owoce najlepiej sięgać... 

Liczy się przede wszystkim ilość…Tak naprawdę powinniśmy sięgać po wszystkie owoce. Nie ważne jakie, ważne by było ich dużo. Dietetycy zalecają, aby spożywać 500-600g warzyw i owoców dziennie. Kto tak naprawdę z nas spełnia tę normę? Chyba naprawdę niewielu. A to właśnie taka porcja gwarantuje odpowiednią ilość błonnika. Światowa Organizacja Zdrowia mówi, że 27-40 g włókna pokarmowego na dobę, to najzdrowsze optimum dlatego warto o tym pomyśleć.

Jedz pestki na zdrowie…Wracając jednak do owoców, błonnik którego szukamy w największych ilościach zagnieżdża się w twardych tkankach roślinnych. Przede wszystkim chodzi o skórki, elementy zdrewniałe, pestki. Wniosek jest jeden – najwięcej błonnika znajdziesz w owocach drobnopestkowych i suszonych.
Jeżeli chodzi o te pierwsze to cennym źródłem błonnika są jeżyny, bowiem w 100g tych owoców znajduje się około 7,4g włókna pokarmowego! Owoc ten jest również świetnym źródłem witaminy C, żelaza i magnezu. Jeżyny są idealną przekąska na lato. Świetnie pasują jako składnik deserów i sałatek.

Do drobnopestkowych zaliczane są również:

  • agrest (3g błonnika na 100g),
  • czerwona porzeczka (7,5 g w 100g),
  • maliny (6,7g w 100g).

Z innych owoców krajowych, warto sięgać po:

  • gruszki (2,1g błonnika w 100g),
  • jabłka (2g w 100g),
  • wiśnie (3g w 100g).