PRAKTYCZNE PORADY JAK SPRAWIĆ, ABY NIE MARNOWAĆ ŻYWNOŚCI

poniedziałek, 30 Październik 2017

Wyrzucasz sporo jedzenia? Zastanawiasz się dlaczego tak się dzieje? Niestety ten problem dotyczy bardzo wielu osób. Tymczasem, przy niewielkim wysiłku i odrobinie dobrej organizacji, możesz ograniczyć straty pożywienia. Korzyści z tego odczuje przede wszystkim Twoja kieszeń.

 Dlaczego marnujemy tak dużo pożywienia?
Aby zacząć lepiej gospodarować w kuchni i ograniczyć marnowanie jedzenia należy zastanowić się nad przyczyną tego zjawiska. Z moich obserwacji wynika że najczęstsze przyczyny marnowania pożywienia to:

• kupowanie zbyt wielu produktów o krótkim terminie przydatności do spożycia,
• zakup niskiej jakości produktów. Tymczasem, np. wędliny niskiej jakości po kilku dniach nie nadają się do zjedzenia. Podobnie sytuacja dotyczy pieczywa i wielu innych produktów,
• nakładanie zbyt dużych porcji na talerz. Pamiętasz obiady „u babci”, te wielkie porcje, których nie mogłeś zjeść i później niestety lądowały w koszu?
• wielu moich podopiecznych, przyznaje się do tego, że chodzi na zakupy z pustym żołądkiem np. wracając z pracy. Głód nie jest dobrym doradcą na zakupach. Sprawia, że kupujemy więcej, przez co marnujemy znacznie więcej pożywienia,
• brak pomysłu na to, jak wykorzystać np. grillowaną pierś z kurczaka kolejnego dnia sprawia, że w końcu będziesz musiał ją wyrzucić. A przecież istnieje tak wiele możliwości jej wykorzystania (np. jako dodatek do sałatki, kanapki).

Oto kilka praktycznych porad jak zminimalizować wyrzucanie i marnowanie jedzenia:
1. Przechowuj produkty właściwie

Właściwe przechowywanie żywności pozwala przedłużyć jej świeżość. Najprostszym sposobem jest pogrupowanie produktów zgodnie z ich strukturą, konsystencją i terminem przydatności. Np. makarony, ryże, kasze mąki i płatki zbożowe trzymaj wysoko w suchych szafkach gdzie nie dochodzi wilgoć. Warzywa przechowuj w wiklinowych koszach w zacienionych chłodnych miejscach.

2. Nie wychodź na zakupy bez listy i z pustym żołądkiem

Unikaj drobnych nieprzemyślanych zakupów. Przed wyjściem do sklepu sporządź listę i ściśle się jej trzymaj. Możesz skorzystać np. z aplikacji na telefon. Unikaj robienia większych zakupów z pustym żołądkiem. Przed wyjściem do sklepu zjedz posiłek. Dzięki temu będziesz podejmował racjonalne decyzje.

3. Wybieraj produkty wysokiej jakości – czasami „co tanie to drogie”

Przykładem może być wspominana wcześniej wędlina niskiej jakości. Owszem, jest tania ale po 1-2 dniach trzeba ją wyrzucić. Wybierając droższą opcję, ale lepszej jakości, dostarczymy sobie więcej wartości odżywczych i mimo wszystko zaoszczędzimy, bo taki produkt znacznie dłużej będzie świeży.

4. Sprawdzaj daty przydatności do spożycia

Nie kupuj zbyt wielu produktów z krótką datą ważności na raz. Jeśli otwierasz produkt szybko psujący się np. mleko kokosowe i wiesz, ze nie spożyjesz go w przeciągu kilku dni to możesz go zamrozić.

5. Szukaj nowych pomysłów na dania z wykorzystaniem tego co masz w lodówce

Ten punkt, moim zdaniem jest bardzo waży, ponieważ często gdy zostaje nam mięso lub warzywa z obiadu nie mamy pomysłu na ich wykorzystanie. W efekcie dobre i świeża żywność ląduje w koszu. Szukaj nowych inspiracji kulinarnych. Pieczone lub gotowane warzywa mogą posłużyć jako składnik pasty kanapkowej, a grillowane mięso jako dodatek do sałatki lub kanapki.