NAWADNIANIE, A TRENING WYTRZYMAŁOŚCIOWY…

Intensywny trening powoduje ogromne pragnienie...

czwartek, 18 Maj 2017

Trenując intensywnie odczuwasz ogromne pragnienie, a naturalnym odruchem jest sięgnięcie po wodę. Jednak chociaż woda gasi pragnienie, nie zawsze jest to najlepszy sposób nawadniania organizmu w czasie treningu wytrzymałościowego, po nim lub w przypadku długotrwałych ćwiczeń...

Sód i węglowodany… Woda nie zawiera odpowiednich ilości sodu i węglowodanów oraz nie posiada smaku, który pobudza pragnienie. Dlatego przedwcześnie blokuje receptory pragnienia, czyli jeszcze zanim nastąpi uzupełnienie płynów utraconych w postaci potu.
Napoje sportowe zawierające sód i węglowodany skutecznie pomagają organizmowi we wchłanianiu płynów w trakcie długotrwałych ćwiczeń lub treningu wytrzymałościowego. Są opracowane specjalnie z myślą o uzupełnieniu energii i sodu niezbędnych do utrzymania wydolności fizycznej na najwyższym poziomie w trakcie treningów, uprawiania sportów wytrzymałościowych i ćwiczeń.

Niedobór sodu… Niedobór sodu we krwi (hiponatremia) może występować u osób uprawiających sporty wytrzymałościowe i jest spowodowany obniżeniem poziomu sodu we krwi przez nadmierną ilość wody w organiźmie. Najczęściej wystąpuje podczas długotrwałego (2-godzinnego) treningu, kiedy intensywnie się pocisz, ale nie uzupełniasz sodu utraconego wraz z potem lub wypijasz bardzo duże ilości napojów o niskiej zawartości sodu (np.woda).
Objawy niedoboru sodu:

  • Wzdęcia
  • Nudności
  • Bóle głowy
  • Utrata koordynacji
  • Nadmierne zmęczenie

Niedobór sodu może stanowić problem u osób uprawiających sporty wytrzymałościowe, ale bardziej prawdopodobne jest, że wystąpi, gdy np. po raz pierwszy bierzesz udział w maratonie.