MAKROSKŁADNIKI – CEL OSTATECZNY…

Liczyć, nie liczyć...

wtorek, 12 Listopad 2019

Sytuacja 2. Nie masz pojęcia co to znaczy „wystarczająco dużo białka” „Przyjmuję około 40 gramów białka i choć nie jestem tego pewien na sto procent, to myślę, że to wystarczająco dużo. Masło orzechowe ma dużo białka, prawda?”
Nie, to nie jest wystarczające. Nawet nie zbliżasz się do odpowiedniej ilości białka. I przykro mi to mówić, lecz masło orzechowe to bogate źródło tłuszczu, a nie białka.
Ogólną zasadą jest spożywanie około 2g białka na każdy kilogram masy ciała. Istnieje wiele zmiennych, które wpływają na tą ilość, lecz pozostańmy przy 2g dla uproszczenia sprawy. Jeśli twoim sposobem na śniadanie bogate w białko jest jedno jajko i płatki owsiane, to pora na zmiany. Po pierwsze zjadaj całe jajko, nie tylko białko. A po drugie, staraj się spożyć około 20-30g białka w każdym posiłku.
To samo dotyczy węglowodanów i tłuszczów. Typowe w dzisiejszych czasach jest rażące lekceważenie znaczenia węglowodanów i nadmierne spożywanie tłuszczu. Liczenie makroskładników pomoże ci zarówno dopasować ilość białek, jak i węglowodanów oraz tłuszczów do wymagań, które stawiasz sobie sam przyjmując jakiś cel.

Sytuacja 3. Twoje ciało wysyła ci zgubne sygnały Masz tak czasem, że budzisz się w nocy i nagle czujesz, że „musisz” wchłonąć całą tabliczkę czekolady? Jeśli masz niepohamowane zachcianki, oznaczać to może tylko dwie rzeczy. Albo jesteś w ciąży, albo masz naprawdę poważny niedobór witamin.
A może po prostu masz nienasycony apetyt, który w przypadku zlekceważenia może wywołać poważne szkody. Zwracając uwagę na głód psychiczny musisz być bardzo ostrożny, ponieważ twoje podwzgórze (ośrodek odczuwania głodu w mózgu) dąży do tego, by zgromadzić pewną ilość tkanki tłuszczowej – na wszelki wypadek. Niestety, niektórzy muszą regularnie zaspokajać ten głód, by dać sobie z nim radę, a to wymaga dokładnego przeliczania ile kalorii i makroskładników zjadają.
Alternatywnie możesz narazić się na nieco większy głód, lecz mówiąc szczerze, nie sądzę by ci to zaszkodziło. Wręcz przeciwnie, ucz się kontrolować swoje ciało, a osiągniesz wewnętrzny spokój i harmonię.

Sytuacja 4. Zbliża się ważna data Zawody, ślub, sesja zdjęciowa – cokolwiek to jest, zegar tyka, więc nie ma czasu na ryzyko. Musisz zastosować się do surowej, rygorystycznej diety.
Obwód talii nie drgnął przez 2 tygodnie? Ok, rzućmy więc okiem na ilość makroskładników, które przyjmujesz. Tu tkwi przyczyna. Czemu wypadają ci włosy, a skóra jest sucha? Cóż, jeśli spożywasz jedynie 15g tłuszczu dziennie… Musisz potroić tą liczbę!
Utrata tłuszczu wcale nie jest procesem liniowym i jest zależna od bardzo wielu czynników. Sen, spożycie wody, makroskładników, czy poziom pozatreningowej aktywności fizycznej – wszystko odgrywa ważną rolę. Najważniejsza jednak jest dieta, więc nie uciekniesz od kalkulatora i wagi kuchennej, jeśli chcesz być w doskonałej formie, gdy nadejdzie czas.