MAGICZNE ORZESZKI…

NASIONA I ORZECHY, KTÓRE NALEŻY JEŚĆ CODZIENNIE....

czwartek, 14 Maj 2015

Orzechy często traktujemy jak szybką przekąskę. Wiele osób nie przywiązuje większej wagi do walorów odżywczych tych małych sprzymierzeńców zdrowia. Ich rola jest za to bardziej widoczna w dobrze skomponowanych dietach roślinnych. Dlaczego dziś właśnie o nich mowa? Ponieważ mimo dość wysokiej kaloryczności są bardzo dobrym sposobem na podniesienie kondycji organizmu i poprawienie naszego samopoczucia.

Orzechy są przede wszystkim źródłem wysokiej jakości białka i błonnika pokarmowego oraz wielu ważnych składników mineralnych: wapnia, fosforu, żelaza, potasu, sodu, magnezu i witamin – A, D i E. Występujące w nich kwasy tłuszczowe jedno- i wielonienasycone wpływają na obniżenie poziomu złego cholesterolu LDL. Wiele gatunków orzechów zawiera kwas gamma-linolenowy, działający przeciwzakrzepowo, obniżając tym samym ryzyko pojawienia się choroby wieńcowej. Wszystkie orzechy są doskonałym źródłem energii dla naszego organizmu. Ze względu na swoje właściwości znakomicie sprawdzają się w sytuacjach stresujących, będących sporym obciążeniem dla organizmu. Polecane są dla wegetarian, cukrzyków, sportowców, osób pracujących umysłowo, przemęczonych i osłabionych. Każdy z nas ma z pewnością swoje ulubione rodzaje orzechów.
Warto jednak przyjrzeć się ich właściwościom…

LISTA najzdrowszych orzechów:

  • Migdały mają więcej wapnia niż mleko i zawierają magnez, witaminę E, selen oraz dużo błonnika. Mogą obniżyć poziom cholesterolu i zapobiegają rakowi.
  • Orzechy włoskie są bardzo dobre dla serca i mózgu oraz zawierają kwas elagowy – antyoksydant przeciwdziałający nowotworom.
  • Pekany zawierają mnóstwo witamin i składników mineralnych, takich jak witamina E i A, kwas foliowy, wapń, magnez, miedź, fosfor, potas, mangan, witaminy z grupy B i cynk. Pomagają obniżyć poziom cholesterolu.
  • Orzechy brazylijskie są doskonałym źródłem białka, miedzi, niacyny, magnezu, błonnika, witaminy E i selenu.
  • Orzechy cedrowe/orzechy piniowe maja witaminy A, B, D, E, P i zawierają około 70% aminokwasów, których wymaga twój organizm.
  • Orzechy nerkowca są bogate w minerały, takie jak miedź, magnez, cynk, żelazo i biotyny. W rzeczywistości są niskotłuszczowymi orzechami i podobnie jak oliwa z oliwek mają wysokie stężenie kwasu oleinowego, który jest dobry dla serca. Według naukowców, jedna garść orzechów nerkowca dostarcza 1000-2000mg tryptofanu, co działa jak przeciwdepresyjny lek na receptę Prozac.

 LISTA najzdrowszych nasion:

  • Siemię lniane ma zdecydowanie najwyższą pozycją na liście. Osobiście przyjmuję tłoczony na zimno olej z siemienia lnianego codziennie, ponieważ jest on najlepszym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3, a także lignanów, przeciwutleniaczy, które pomagają w walce z rakiem. Siemię jest także bogate w błonnik i może zmniejszyć ryzyko chorób serca, udaru mózgu i cukrzycy.
  • Nasiona słonecznika zapobiegają chorobom serca i rakowi dzięki składnikom fitochemicznym, kwasowi foliowemu, witaminie E, selenowi i miedzi.
  • Nasiona Chia bardzo zdrowe nasiona bogate w kwasy omega-3, białka, przeciwutleniacze, wapń i błonnik.
  • Nasiona konopii są niesamowitą bronią przeciwko rakowi i chorobom serca. Pełne białka i błonnika, zawierają zbilansowaną ilosć kwasów omega-3 i omega-6.
  • Nasiona dyni są świetne dla układu odpornościowego i bogate w przeciwutleniacze (karotenoidy), kwasy omega-3 i cynk.
  • Nasiona sezamu źródło wapnia, magnezu, cynku, błonnika, żelaza, witaminy B1 i fosforu. Mogą obniżać ciśnienie krwi i chronią przed uszkodzeniem wątroby. Są również powiązane z profilaktyką wielu chorób, takich jak zapalenie stawów, astma, bóle migrenowe, menopauza czy osteoporoza.
  • Tahini to zmielone nasiona sezamu w postaci pasty, popularny składnik dań Bliskiego Wschodu, jak np. hummus – szczególnie polecamy.
  • Nasiona moreli (zwane także pestkami moreli), nasiona jabłek i inne gorzkie nasiona owoców, wszystkie zawierają amigdalinę (która rozkładana jest w organizmie do toksycznego cyjanowodoru), która wg niektórych ma właściwości antynowotworowe. W medycynie niekonwencjonalnej istnieją przypadki wyleczenia raka (oczywiście we wczesnym stadium) tylko za pomocą pestek moreli, ale żadne badania tego nie potwierdzają.