FAKTY DOTYCZĄCE TŁUSZCZÓW! cz. 1

środa, 20 Czerwiec 2018

Od lat tłuszcze są prawdopodobnie najbardziej spornym zagadnieniem, jeśli chodzi o odżywianie. Czy są dla nas takie złe jak próbuje się nam wmówić? Czy są naprawdę odpowiedzialne za kiepskie zdrowie większości mieszkańców zachodniej części świata? Czy powinniśmy się przyzwyczaić do "trybu życia z małą ilością tłuszczu"?

Problem…
Problem polega na tym, że dostępna jest ogromna ilość darmowych informacji, zwłaszcza w porównaniu z czasami przed pojawieniem się internetu, a większość z nich jest a) przeterminowana, b) nieprawidłowa, c) napisana przez ludzi, którzy nie przeszli żadnego formalnego szkolenia, ani nie posiadają kwalifikacji, d) lub/i napisana przy użyciu technicznego języka, który dla większości nie ma sensu.

W tym artykule chciałbym rozjaśnić kilka kwestii dotyczących pozornie skomplikowanego i kontrowersyjnego świata tłuszczów, tak byście mogli podejmować świadome decyzje w kwestii tego, które tłuszcze należy jeść, a których trzeba unikać.
Tłuszcze…
Tłuszcze powinny stanowić około 20-30% naszego dziennego spożycia. Diety niskotłuszczowe tak naprawdę są niezdrowe, ponieważ potrzebna jest nam dzienna dawka tłuszczu, żeby nasz organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Diety nieskotłuszczowe powiązane są z problemami ze skórą i włosami, niską masą urodzeniową noworodków, obniżonym poziomem testosteronu u mężczyzn, słabszym funkcjonowaniem mózgu, upośledzeniem zdolności uczenia się, zmniejszoną inteligencją i problemami z oczami.

Podział tłuszczów w diecie…

Tłuszcze nasycone:
Są to takie cząsteczki, które posiadają jedynie pojedyńcze wiązania węglanowe w swojej budowie, co sprawia, że ich struktura jest bardzo mocna – często w temperaturze pokojowej mają formę stałą – np. masło i smalec. Są chemicznie nieczynne, co oznacza, że nie reagują gwałtownie na ciepło, światło, tlen, lub substancje chemiczne. Tłuszcze nasycone znajdują się głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego, czyli w wołowinie i przetworach mlecznych (mleko, ser, masło), oraz oleju palmowym i kokosowym, a nasz organizm zużywa je jako źródło energii, lub traktuje jako sposób przechowywania energii. (Spójrz na swój brzuszek – TO JEST tłuszcz nasycony!!!)

Tłuszcze nasycone są uważane za „czarne owce” w rodzinie tłuszczów, ale to wcale nie jest prawda. Najgorsze, co możemy powiedzieć o tłuszczach to to, że mogą tuczyć jeśli spożywa się je w nadmiarze, ponieważ są bogate w kalorie. Nadwaga kojarzona jest z wieloma negatywnymi skutkami zdrowotnymi, ale spożywanie tłuszczów nasyconych nie stanowi tutaj problemu. Nadwaga może być spowodowana spożywaniem nadmiernej ilości kalorii pochodzących z węglowodanów, a nawet białek. Jedzenie tłuszczu może być przyczyną tycia, które może być problemem zdrowotnym, ale nie zabijajmy posłańca! Niektóre tłuszcze nasycone w diecie są nie tylko wskazane, ale również niezbędne.