AROMATYCZNA OLIWA Z OLIWEK – SKOMPONUJ WŁASNĄ!

Najzdrowszy tłuszcz...

czwartek, 9 Październik 2014

Sklepy oferują nam coraz większy wybór olejów i oliw. Producenci prześcigają się w uatrakcyjnianiu swoich produktów, czerpiąc pomysły i inspirację z Włoch, gdzie smakowe oliwy znane są od wieków. Zamiast zastanawiać się, czy wzbogacony smak oliwy rzeczywiście pochodzi z naturalnych dodatków przygotuj własną smakową i aromatyzowaną oliwę.

Podstawa – dobra oliwa…
Oliwa z oliwek to jeden z najzdrowszych tłuszczów. Zawiera w sobie aż 72% kwasu oleinowego. To jednonienasycony kwas tłuszczowy, którego prozdrowotne działanie potwierdziły liczne badania. Jest niezbędny w profilaktyce miażdżycy, chorób serca i układu krwionośnego. Wykazano, ze kwas oleinowy zmniejsza ilość złego cholesterolu LDL i zwiększa stężenie cholesterolu HDL.

Oliwa jest również źródłem kwasu linolowego (omega-6) i linolenowego (omega-3). To wielonienasycone kwasy tłuszczowe, których ludzki organizm nie potrafi syntetyzować, a są niezbędne do zachowania zdrowia. Wykazują wiele leczniczych właściwości, a najważniejsze z nich to:

  • Działanie antyarytmiczne
  • Obniżanie ciśnienia krwi u osób mających problem z nadciśnieniem
  • Działanie przeciwzakrzepowe
  • Obniżanie ilości cholesterolu, trójglicerydów, LDL i VLDL we krwi
  • Działanie przeciwzapalne

Przy wyborze oliwy bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na jej jakość. Należy wybierać wyłącznie oliwy extra virgin, jeśli zależy nam na prozdrowotnych właściwościach. Oliwy typu sansa, pomace, oliwa z wytłoków oliwnych, oliwa rafinowana praktycznie tracą wszystkie właściwości i nadają się jedynie do smażenia. Głównymi producentami oliwy są Hiszpania, Grecja i Włochy, ale pochodzenie nie ma wpływu na jakość oliwy. Dużo ważniejszy jest sposób przechowywania. Światło, tlen i temperatura mogą spowodować utlenienie i zjełczenie oliwy, która traci wtedy cenne kwasy tłuszczowe, witaminy i antyoksydanty. Zanim zabierzesz się do mieszania, musisz przygotować sobie odpowiednie opakowania, najlepiej nieduże, szczelne butelki z ciemnego szkła, które ochronią oliwę. Teraz zdecyduj, co chcesz dodać:

Czosnek…Czosnek idealnie nadaje się do oliwy. Jego smak i aromat świetnie komponuje się z oliwą, a właściwości lecznicze poprawią zdrowie. Bogate w olejki eteryczne, alliny i allicyny ząbki mają silne działanie antybakteryjne. Ostatni związek odpowiada za intensywny zapach i smak, jednocześnie jest najsilniejszym obrońcą przed wirusami, bakteriami i przeziębieniami. Badania pokazały, że regularne spożywanie czosnku zmniejsza ciśnienie tętnicze nawet o 10%, co zapobiega zawałowi serca. Może też wpłynąć na poprawę wydolności u osób, które dopiero zabierają się za treningi i chcą uzyskać dobrą formę.

Tymianek…Tymianek to zioło pochodzące z basenu Morza Śródziemnego. Zawiera w sobie olejek eteryczny, w którego skład wchodzi m.in. tymol. Tymol należy do terpenów i spożywany w dużych ilościach jest trujący, ale nieduże stężenie w oliwie ma działanie przeciwzapalne. Pomaga uporać się z bolącymi stawami i stanami zapalnymi. Jest wskazany dla osób z reumatyzmem i artretyzmem, a także dla wszystkich aktywnych, którzy są narażeni na kontuzję i obciążenie stawów podczas ćwiczeń. Warto zwrócić uwagę, że tymianek skutecznie wspomaga układ oddechowy, przez swoje działanie antybakteryjne i aseptyczne.

Rozmaryn…Rozmaryn nie jest aż tak popularnym ziołem jak bazylia, czy oregano, ale też zasługuje na swoje miejsce w kuchni. Zawarte w nim substancje poprawiają pracę układu trawiennego. Przede wszystkim pobudzają powolne trawienie, stymulują funkcjonowanie wątroby i pęcherzyka żółciowego. To idealne zioło dla wszystkich borykających się w tzw. wolnym metabolizmem, bo wspomaga trawienie. Zwiększa wydzielanie soków trawiennych, łagodzi wzdęcia i gazy. Równocześnie nadaje się dla osób chcących zwiększyć swoją masę ciała, bo pobudza apetyt, a ułatwione trawienie zmniejsza problem dużych porcji posiłków.