ZNACZENIE I WARTOŚĆ SIŁY W BIEGANIU…

Wszystko sprowadza się do odpowiedniej mocy i kondycji...

piątek, 7 Październik 2016

Silny zawodnik… Jak widać, to pozornie proste pytanie może się przekształcić w serię bardzo trudnych. By jednak zachować prostotę, omówmy siłę w nieco innym kontekście. Weźmy np. most. Gdy definiujemy most jako silny, bierzemy pod uwagę przede wszystkim 3 jego zadania. Silny most powinien: (1) bezpiecznie obsłużyć duży ruch (obciążenie), (2) przetrwać bez problemów związanych z warunkami klimatycznymi, oraz (3) obie poprzednie czynności wykonywać przez cały zamierzony cykl życia. Jeśli nie uda się zrealizować jednego z zadań, most zawali się. Innymi słowy jeśli most straci swój kształt i właściwości, w żaden sposób nie będzie silny.
Więc wracając do biegania, silny zawodnik powinien być w stanie sprostać tym samym zmiennym bez zmiany swoich właściwości. Powinniśmy: (1) bezpiecznie i konsekwentnie przebiegać zamierzone dystanse wyścigowe i trenować z zamierzonym obciążeniem, (2) przetrwać warunki atmosferyczne i wszelkie czynniki zewnętrzne, na które jesteśmy narażeni (podłoże, obuwie itp.), a także (3) wykonywać obie czynności bez porażki przez dłuższy czas, bez przedterminowej rezygnacji. Jeśli my, biegacze, nie spełniamy któregoś z tych warunków, to prawdopodobnie są to pierwsze oznaki osłabienia, które mogą doprowadzić do zawalenia się naszej formy, niczym mostu.
Więc w kontekście biegania, możemy liczyć na nasze siły, by utrzymać wyprostowaną postawę biegową przez cały wyścig. Zmianom postawy, szczególnie pod koniec wyścigu, przypisujemy różne powody, jak np. źle dobrane tempo, odwodnienie czy słabe przygotowanie psychologiczne. Lecz jeśli chodzi o siłę, jest to zdolność do utrzymania kondycji i formy przez cały wyścig. Jeśli będziemy dobrze nawodnieni i utrzymamy właściwe tempo, a wciąż nie będziemy w stanie dobiec do mety w pozycji wyprostowanej, po prostu musimy stać się silniejsi fizycznie.

Sposób na osiągnięcie celu… Jaki zatem jest najlepszy sposób na osiągnięcie celu siłowego i kondycyjnego? Jak mawiają trenerzy: program treningu siłowego i kondycyjnego powinien wyprzedzać sportową rzeczywistość.
Z mojego doświadczenia wynika, że najlepszym sposobem są ćwiczenia i obciążenia stosowane w CrossFicie. Oczywiście to są moje przemyślenia, a jak już mówiłem, każdy ma swoje zdanie na ten temat, więc CrossFit na pewno nie jest jedynym sposobem.
Czy twój plan treningu siłowego jest wystarczająco dobry? Jeśli pomaga ci spełnić 3 kryteria o których mówiłem nieco wcześniej, to tak. Lecz jeśli już od jakiegoś czasu kontynuujesz jego wykonywanie, a nadal nie jesteś w stanie dobiec do mety z godnością, być może to czas by rozważyć alternatywne rozwiązania.