WSTĘP DO BIEGANIA

Wskazówki i spostrzeżenia

wtorek, 11 Wrzesień 2018

2. Dołącz do klubu biegaczy i spędź trochę czasu z nimi, dzięki temu lepiej zrozumiesz własne możliwości i cele.
Inni przebrnęli już przez proces rozpoczynania biegania i pozyskanie ich wiedzy oraz wsparcie jest dobrym pomysłem. Nie biegaj sam na początku – możesz stosować skróty, które zrobią ci krzywdę. Powolny i stabilny postęp oraz wysiłek przyniosą ci odpowiednie nagrody.

3. Nie rozpoczynaj programu biegania na ulicy (lub betonie) – to kiepski pomysł i może spowodować poważne problemy.
Znajdź miejsca inne niż droga, które będą dla ciebie odpowiednie i pozostań na nich, zanim nie dowiesz się jakim typem biegacza jesteś. Jeśli jogging i chodzenie są dla ciebie dobre, korzystaj z nich i znajdź park albo inną powierzchnię, która będzie dogodna i łatwodostępna.

4. Biegaj w odpowiednim stroju i znajdź buty, które będą dla ciebie odpowiednie.
Buty są najlepszym przyjacielem i sprzymierzeńcem lub „wrogiem” biegacza, jeśli nie są dobrze dopasowane. Znajdź sklep, który specjalizuje się w butach do biegania i poproś o poradę dotyczącą rodzaju i producenta butów, które będą pasować najlepiej do typu twojego ciała i wagi. Każda firma ma swoje wady i zalety, więc najlepiej jest przymierzyć i sprawdzić jak stopa się w nich czuje.

Trzy kluczowe słowa: PRONACJA, SUPINACJA oraz NEUTRALNA STOPA.  Czytaj tutaj: Jak wybrać buty do biegania.

Miejsce na palce jest ważne, ponieważ jeśli będzie zbyt krótkie i wąskie na twoich stopach pojawią się odciski oraz problemy innego rodzaju. Szerokość kciuka na końcu butów pozwoli na puchnięcie i rozszerzanie się stóp, a twoje stopy rozszerzają się – uwierz mi.

5. Oceń swoją dietę i wprowadź odpowiednie zmiany, by wesprzeć nową aktywność i dodać sobie więcej energii, żebyś mógł ją jak najlepiej wykonywać.
Jedzenie jest wspólnym tematem nas wszystkich – nie tylko rodzaj jedzenia jaki spożywamy, ale również jego ilość i pora posiłków. Zawsze staram się zjeść coś przed moimi biegami i zwykle jest to jakaś postać węglowodanów (płatki, banany, itd.) oraz lekkie białka, jak np. jogurt. Moje treningi odbywają się wczesnym popołudniem więc odpowiednio przygotowuję się na ten czas. Zawsze dbam o to, by spożywać odpowiednią ilość wody, dzięki czemu jestem odpowiednio nawodniony i pochłaniam więcej płynów podczas biegania. Zawsze mam przy sobie butelkę wody.

6. Bądź świadomy tego, czego “nie wiesz o bieganiu” i ucz się tak dużo, jak możesz żeby twoje doświadczenia sprawiały ci przyjemność.
Szukaj nowych informacji, nowych źródeł wiedzy na temat biegania, technik treningowych, nowinek technicznych itp. Wiedza nigdy ci nie zaszkodzi, a może pomóc, nada kierunek. Gdyby nie rozwój techniczny i wiedza na temat biegania, pomyśl o ile mniejsze byłyby dziś twoje możliwości – pewnie biegałbyś w sandałach, zamiast w butach doskonale dopasowanych i wyprofilowanych, zapewniających optymalne wsparcie dla stóp.

Podsumowanie
Ten artykuł skupia się na kilku spostrzeżeniach i zaleceniach, które przydałyby mi się, gdybym rozpoczynał przygodę z bieganiem od nowa. Podzieliłem się informacjami, które mogą pomóc w przejściu do bardziej efektywnego biegania i dobrej zabawy.

Jeśli w KRK zapraszam do Fitnow Centrum Treningowego na Zabłociu.  Pomożemy tobie rozwiać dodatkowe wątpliwości.  Tomasz Zielinski

11