Triatlon – radzenie sobie z urazami

Triatlon – radzenie sobie z urazami

Triatlon – radzenie sobie z urazami 330 353 admin

Po kilku miesiącach solidnego treningu wreszcie czujesz się sprawniejszy niż kiedykolwiek. Jesteś w szczytowej formie; pływasz, biegasz oraz jeździsz na rowerze najlepiej jak potrafisz. To okrutne, gdy nagle musisz zadbać o uraz, którego pojawienia się nie przewidziałaś. Wielu czołowych sportowców powie ci, że istnieje niebezpiecznie cienka linia pomiędzy byciem w dobrej kondycji, a byciem kontuzjowanym. Wystarczy tylko o jedną sesję za dużo oraz przesadny entuzjazm, byś zatracił równowagę i przesadził. Ale nie panikuj. Ostatnią rzeczą jaką powinieneś zrobić jest porzucenie nadziei i zaprzepaszczenie całej ciężkiej pracy, którą wykonałeś. Piękno triatlonu polega na tym, że możesz trenować do trzech różnych sportów i w zależności od twojego urazu istnieje szansa, że będziesz w stanie trenować chociaż do jednej z dyscyplin. Czyli możesz zrobić więcej niż kontuzjonowany biegacz.

Wszystko opiera się o akceptację Pierwszym krokiem w kierunku pełnego i szybkiego odzyskania sił jest zaakceptowanie tego, co przydarzyło się twojemu ciału. Nie walcz i nie staraj się kontynuować treningu mimo bólu, ponieważ w ten sposób pogorszysz tylko sprawę. Zamiast tego przekieruj energię, którą normalnie wykorzystałbyś na trening, na podjęcie pozytywnych kroków, które pomogą ci rozpocząć proces regeneracji. Poszukaj porady specjalistów, by uzyskać dobrą diagnozę. Odwiedź więcej niż jednego lekarza lub terapeutę sportowego jeśli chcesz mieć spokojny umysł oraz szerszą opinię. Poproś partnerów treningowych albo osoby z twojej drużyny o opinię na temat specjalistów. Podczas początkowych konsultacji pamiętaj, by przedstawić lekarzowi lub terapeucie sportowemu pełną historię treningu i wyścigów, w których brałeś udział. Powiedz im o każdym bólu i drobiazgu, ponieważ mogą one mieć znaczenie podczas stawiania diagnozy i przyszłej prognozy.

Spójrz wstecz, by ruszyć naprzód Jeśli prowadziłeś dziennik treningów, z pewnością teraz nadszedł właściwy czas na spojrzenie wstecz, by sprawdzić, gdzie i kiedy zaczęły się problemy. Czy zbyt wcześnie zmniejszyłeś natężenie treningów? Czy zwiększyłeś intensywność biegania bez zapewnienia sobie odpowiedniego czasu na regenerację? Czy ominąłeś jakieś dni odpoczynku, a może przebiegłeś zbyt duży dystans podczas treningów biegowych? Powinieneś rozważyć wszystkie te kwestie. Istnieje szansa, że jeśli przyjrzysz się swoim treningom, jasno zobaczysz jaka była przyczyna urazu. Przez cały czas byłeś zbyt mocno skupiony na treningu, by zrobić krok w tył i zobaczyć, że robiłeś sobie więcej krzywdy niż pożytku.

Myśl pozytywnie Bardzo łatwo rozczarować się treningiem i wyścigami, gdy zdasz sobie sprawę, że odniosłeś kontuzję. Ważne, by nadal skupiać się na pozytywnych stronach i zachować aktywny tryb życia. Znajdź sposoby na trenowanie pozostałych części ciała, żebyś nie stracił zbyt dużo sprawności fizycznej. Jeśli byłeś u fizjoterapeuty i dostałeś program rehabilitacyjny, pamiętaj by postępować zgodnie z nim. Poświęć czas, który spędziłbyś trenując – na rehabilitację, a będziesz zaskoczony poprawą w tak krótkim czasie. Cierpliwość jest kluczowa. Nie oczekuj cudów po jednym dniu, ale możesz być spokojny, że wykonywanie codziennych ćwiczeń, nawet jeśli tylko przez 10 minut trzy razy dziennie, opłaci się na dłuższą metę.

To nie koniec świata Jeśli nie trenujesz już tak dużo ponieważ odniosłeś kontuzję, wykorzystaj dodatkowy czas na wykonywanie czynności, które zwykle pomijasz – nadrób zaległości z przyjaciółmi, zaplanuj wakacje, zajmij się nowym hobby. Nie obwiniaj się i nie bądź dla siebie surowy. Zachowaj perspektywy i potraktuj uraz jako zahamowanie, dzięki któremu powrócisz do triatlonu jako silniejszy i mądrzejszy sportowiec. Szukaj alternatyw, które usprawnią twoją rehabilitację. Na przykład aqua jogging może być świetnym sposobem na zachowanie sprawności fizycznej jeśli uraz nie pozwala ci normalnie biegać. Twój system sercowo-naczyniowy będzie pracował, a mięśnie otrzymają stymulację podobną do tej, którą otrzymują, gdy biegasz na trasie. Jednak uderzenie lub ból zostaną zniwelowane. Zawodowi sportowcy wierzą w aqua jogging jako sposób na zachowanie sprawności fizycznej.

Dobrze się odżywiaj i pij właściwe napoje Jedzenie na pocieszenie lub zalewanie smutków zbyt dużą ilością piw może być kuszące. Nie zapominaj, że twoje ciało nadal potrzebuje takiej samej ilości składników odżywczych jak w czasie, gdy trenujesz, ponieważ wspomagają one proces leczenia i regeneracji. Jedz różnorodne pokarmy zawierające mnóstwo składników odżywczych – białka są tak samo ważne jak tłuszcze i węglowodany. Owoce, takie jak pomarańcze i kiwi zawierają mnóstwo witaminy C, która niezbędna jest w procesie produkcji nowych komórek. Wspomaga również reperowanie uszkodzeń mięśni. Migdały są bogate w witaminę E – wspomaga leczenie urazów. Powinieneś również dobrze się nawadniać. Pij dużo wody nawet jeśli nie ćwiczysz. Odwodnienie nie pomoże w walce z zapaleniem i w regeneracji uszkodzonych tkanek. Unikaj potraw smażonych na głębokim tłuszczu oraz ciast i przekąsek, które zawierają mnóstwo cukru – w żaden sposób nie pomogą one w regeneracji, mogą za to dodać ci kilka kilogramów, ponieważ prawdopodobnie nie spalasz takiej samej ilości kalorii jak podczas pełnych treningów.

Trzymaj się Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym triatlonistą, który chce powrócić do szczytowej formy tak szybko jak to możliwe, czy początkującym, pragnącym powrócić do treningów, nie zapominaj, że ludzkie ciało się przystosowuje i potrafi regenerować w szybkim tempie jeśli odpowiednio się je stymuluje. Dbaj o siebie, bądź aktywny, stosuj się do porad profesjonalistów, a zanim się obejrzysz, będziesz bardziej sprawny fizycznie, silniejszy niż kiedykolwiek wcześniej, a urazy przejdą do przeszłości.