KONDYCJA NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE…

KONDYCJA NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE…

KONDYCJA NA NAJWYŻSZYM POZIOMIE… 300 452 admin

Niezależnie czy suniesz w peletonie podczas długiego, płaskiego etapu, podjeżdżasz przez strome zbocze czy wykonujesz maksymalny sprint na ostatnich 100m przed metą, musisz ćwiczyć z odpowiednią intensywnością, by jeździć na najwyższym poziomie.

Czym jest intensywność? Mówiąc jaśniej, intensywność to ilość aktywności fizycznej, której doświadczasz w swoim ciele. W tym zawiera się praca serca, oddychanie oraz adrenalina. Intensywność jest kontinuum, które waha się od snu (bardzo spokojne) do maksymalnego wysiłku. Gdzieś pomiędzy tymi dwoma skrajnościami jest poziom intensywności, z którym możesz najlepiej przejeżdżać swoje wyścigi.
Wyzwaniem tutaj jest fakt, że nie ma jednej intensywności idealnej dla wszystkich rowerzystów. W zależności od predyspozycji fizycznych i psychicznych możesz jeździć najlepiej z bardzo spokojną intensywnością, umiarkowaną lub maksymalną.

Odczuwanie i percepcja… Intensywność składa się z dwóch elementów. Pierwszym jest fizyczne odczucie intensywności. To jest to co faktycznie czujesz, gdy jedziesz. Czy czujesz się spokojny czy pełen energii? Jesteś rozluźniony czy spięty?
Drugim jest twoja percepcja intensywności. Innymi słowy, postrzegasz intensywność pozytywnie czy negatywnie? Dwóch rowerzystów może czuć fizycznie dokładnie tą samą intensywność, lecz mogą interpretować te fizyczne odczucia zupełnie inaczej. Jeden może odczuwać ekscytację i motywację, co pomoże mu w lepszej jeździe. Drugi może czuć niepokój, a to wpłynie negatywnie na jego wyniki.

Oznaki nadmiernej i zbyt małej intensywności; Na fizyczne odczuwanie i percepcję intensywności wpływ ma kilka czynników mentalnych. Jeśli nie jesteś pewny siebie, jeśli czujesz się sfrustrowany i zły, lub za bardzo koncentrujesz się na wygranej, prawdopodobnie będziesz postrzegał intensywność jako coś negatywnego. W przeciwieństwie do tego, gdy jesteś nastawiony pozytywnie, pewny siebie i skupiasz się tylko na dobrym przejechaniu wyścigu, intensywność będzie pozytywnym odczuciem.
Napięcie mięśni i trudności z oddychaniem to najczęstsze objawy nadmiernej intensywności. Większość rowerzystów trenujących z nadmierną intensywnością odczuwa napięcie w barkach oraz nogach. Te dwie grupy mięśni są najważniejsze w kolarstwie. Jeśli twoje barki są nadmiernie spięte, będąc przesunięty do przodu, będą podnosić twój środek ciężkości, przez co stracisz moc i efektywność. Gdy nogi będą napięte, stracisz zdolność do generowania gładkich i mocnych ruchów.