Rower Full Suspension czy Hardtail?
Full Suspension (FS) charakteryzuje się amortyzatorami zarówno w przednim jak i tylnym kole – które skutecznie absorbują nierówności terenu oraz wspomagają skoki, zapewniając tym samym lepszą wydajność i komfort jazdy. Określenie Hardtail odnosi się do roweru bez amortyzacji tylnego koła. Amortyzatory z przodu są stosowane praktycznie zawsze, lecz tył jest sztywny. Potencjalny nabywca ma do wyboru mnóstwo marek i modeli obu typów, dlatego przy podejmowaniu decyzji jaki typ roweru będzie najlepszy, ważne jest zwrócenie uwagi na następujące czynniki:
- Twój budżet
- Twój styl jazdy
- Rodzaj terenu na jakim najczęściej jeździsz
Rowery Hardtail zazwyczaj wymagają mniejszego nakładu pracy podczas jazdy, utrzymując stałe tempo i lepiej spisują się na wzniesieniach oraz sprintach. Rowery typu full suspension są znacznie wygodniejsze i prawdopodobnie łatwiej kontrolować je na nierównym terenie. Niestety, wraz ze wzrostem komfortu, wzrasta także cena.
Wybór roweru typu full suspension czy hardtail jest przedmiotem dyskusji społeczności kolarstwa górskiego nieprzerwanie od dawna i będzie jeszcze trwało przez wiele wiele lat. Niedoświadczeni lub początkujący zawodnicy wolą zaczynać od Hardtail z blokowanym przednim amortyzatorem i ewentualnie później zmieniać rower na full suspension. Odkrywając indywidualny styl jazdy, łatwiej pózniej zdecydować jaki rower bardziej nam odpowiada. Chociaż full suspension daje więcej możliwości na dostosowanie się do każdego terenu, jest również o wiele bardziej energochłonnym wyborem podczas podjazdów pod górę, ponieważ energia tracona będzie na stabilizację kołysania roweru na amortyzatorach. Dodatkowo dochodzi tutaj także aspekt wagi. Ponadto, w rowerach typu full suspension mamy więcej części, które mogą się zepsuć, a to stwarza większe ryzyko awarii. Po stronie zalet jednak należy pamiętać, że większość rowerów typu full suspension ma możliwość zablokowania zawieszenia i jazdy jak na rowerze hardtail, podczas gdy żaden hardtail nie jest w stanie umożliwić nam jazdy jak na full suspension!
Zdobywanie wzniesień na rowerze górskim…
Kluczem do skutecznego pokonywania wzniesień jest dobra przyczepność. Trudno ją osiągniąć, gdy jeździmy po luźnych kamieniach, korzeniach i błocie (po których kolarze górscy jeżdżą najczęściej). Największym problemem do pokonania jest utrata przyczepności tylnego koła i unoszenie się przedniego przy forsownym pedałowaniu. By uzyskać właściwą przyczepność, musisz się po prostu nauczyć odpowiednio kontrolować jak manipulować swoim ciężarem na rowerze, by każde z kół otrzymało odpowiedni nacisk, jednocześnie wybierając najlepszą drogę, pedałując w odpowiednim momencie i tempie oraz na właściwej przerzutce. Bułka z masłem!
Środek ciężkości: Trzymaj łokcie przy bokach ciała, obniżając w ten sposób środek ciężkości swojego ciała – gdy zdobędziesz więcej doświadczenia, będziesz mógł zacząć przesuwać ciało lekko w przód, co powinno dodatkowo pomóc przy uniesionym przednim kole.
Tor jazdy: Trzymaj głowę wysoko, gdy wybierasz tor jazdy – wszyscy to robimy, wszyscy spoglądamy na kolejne przeszkody i zastanawiamy się jak je pokonamy. Gwałtownie poruszając kierownicą, by ominąć przeszkodę, mamy większe szanse na utratę równowagi niż gdybyśmy pokonali ją przejeżdżając po niej. W przypadku gdy nie jest to możliwe, przeszkoda musi być tak duża, że na pewno będziesz wiedział o tym już wcześniej, dlatego masz chwilę, by skoncentrować się na wybraniu toru dookoła niej.
Wybór przerzutki: Jedź na odpowiedniej przerzutce – gdy zbliża się podjazd pod górę, częstym problemem jest zmiana przerzutki na najniższą i dopiero na niej próbujemy pokonać wzniesienie. Zamiast tego, powinniśmy wybierać taką przerzutkę, która jest na tyle niska, że nie oznacza konieczności stawania na pedałach. Staraj się pedałować płynnie i rytmicznie.
Downhill na rowerze górskim…
Downhill może być jednym z najbardziej ekscytujących przeżyć w jeździe na rowerze górskim. Jest również jednym z najbardziej niebezpiecznych, gdzie wypadki są zdecydowanie zbyt częste. Przed wyruszeniem na poważny zjazd górski, powinieneś upewnić się, że masz odpowiedni osprzęt bezpieczeństwa. Pełny kask, ochraniacze na kończyny oraz plecy i tułów. Bardzo ważne jest sprawdzenie stanu hamulców – generalnie cały rower musi być w nienagannej kondycji.
Technika zjazdu:
- Umieść ciężar ciała przede wszystkim z tyłu roweru – utrzymuj ciało wysunięte tak daleko w tył jak to tylko możliwe, nie tracąc kontroli nad rowerem.
- Pozostań nisko. Tułów trzymaj tak blisko roweru jak to tylko możliwe – na stromych odcinkach umieść brzuch na siodełku.
- Ręce i nogi niech pozostaną rozluźnione i elastyczne – nawet jeśli zjeżdżasz na rowerze typu full suspension, ręce i nogi nadal pozostają twoimi najskuteczniejszymi amortyzatorami.
- Podczas jazdy po nierównościach cofnij ciało nad tylne koło i albo chwyć siodełko udami, albo oprzyj na nim swój brzuch, utrzymując kolana ugięte i rozluźnione. Łokcie powinny być również lekko ugięte.
Użycie hamulców: Hamuj równocześnie hamulcem przednim oraz tylnym – na pewno będziesz próbował jechać jak najszybciej, lecz kontroluj prędkość na wypadek nieznanych przeszkód czyhających za rogiem. Niektórzy wolą używać jedynie tylnego hamulca, by zapobiec wypadnięcia z roweru nad kierownicą, lecz teoretycznie jeśli twój ciężar jest rozłożony na rowerze prawidłowo, nie powinieneś mieć problemów z użyciem dwóch hamulców. Dodatkowo, nadużywanie jednego lub drugiego hamulca może grozić jego przegrzaniem i uszkodzeniem.
Tor jazdy: Wybierz tor jazdy i trzymaj się go – gdy zjeżdżasz, patrz około 5-7 metrów przed siebie. Tor jazdy, który obierzesz przyczynia się do płynnego zjazdu tak samo jak użycie hamulców.
Jazda serpentynami na rowerze górskim…
Ciasne zakręty serpentyn są trudne nawet dla zawodowców. Wąskie, strome szlaki prowadzące w górę i w dół po szczytach oznaczają, że serpentyny mogą tam na ciebie czekać. Nie jest najlepszym pomysłem, by wchodzić w zakręty ślizgiem, ponieważ grozi to utratą kontroli nad rowerem i upadkiem. Najlepszą opcją jest wówczas zwolnić i w ten sposób pokonać trudności.
Zjeżdżając po serpentynach pozostań po tej stronie drogi, po której znajduje się szczyt wzgórza. Dzięki temu będziesz wstanie wziąć największy możliwy łuk i uniknąć przeszkód czyhających po wewnętrznej stronie zakrętu.
Oprzyj ciężar ciała na tylnym kole i ustaw pedał po stronie wewnętrznej zakrętu w przodzie. To ważne, by zapewnić sobie elastyczność oraz prawidłowe sterowanie rowerem i obracanie tułowia.
Wybierz swój tor jazdy – gdy zbliżasz się do zakrętu, pamiętaj by oprzeć ciężar na pedale znajdującym się z tyłu i lekko cofnąć się na siodełku. Gdy miniesz róg zakrętu, lekko popuść hamulce i pozwól, by rower wyrównał tor. Pamiętaj; musisz patrzeć tam, gdzie jedziesz, staraj się unikać patrzenia w dół! Po minięciu najciaśniejszego punktu zakrętu puść hamulce i rozpocznij przyspieszanie.
Niektórzy zawodnicy będą naturalnie ustawiać jedną nogę nad drugą i zmieniać je zgodnie z kierunkiem zakrętów (przy zakręcie w prawo, lewa noga w górze).
Zabawa i przyjemność jaką daje jazda na rowerze górskim jest ogromna. Polecamy szczerze… Nie tylko piękne widoki są zaletą tego sportu, ale rownież wysokie wymagania i granice strachu do przezwyciężenia… Jazda….
You must belogged in to post a comment.