JAK SZYBKO POWINIENEŚ BIEGAĆ?

JAK SZYBKO POWINIENEŚ BIEGAĆ?

JAK SZYBKO POWINIENEŚ BIEGAĆ? 1550 650 FitNow - treningi personalne

Prędkość VO2 max

Jednak jeszcze szybsza jest prędkość VO2 max. Przy tej prędkości oddychasz tak mocno, jak tylko możesz. W zasadzie to najwolniejsze tempo, przy którym oddychasz tak szybko jak potrafisz. Dla większości z nas jest to największa prędkość jaką możemy utrzymać przez sześć do dziesięciu minut. Jest bardzo niekomfortowe, ale można się do niego przyzwyczaić. Bieganie z prędkością VO2 max prawie zawsze jest wykonywane w formie interwału. Więc zamiast biegać sześć lub siedem minut w tym tempie, które sprawi, że będziesz kompletnie wykończony, możesz biegać 5 x 3:00 w tempie VO2max z 3:00 na odpoczynek w postaci spokojnego joggingu po każdym segmencie (ten podział czasowy jest tylko przykładem- tempo biegu do odpoczynku może być 3:2, 4:2, 5:3, 5:5 itp).
Uzasadnienie jest takie, że możesz biegać znacznie więcej w tempie VO2 jeśli rozłożysz trening na interwały niż w przypadku, gdybyś wykonał całą pracę w jednym segmencie, aż do wyczerpania.

Prędkość

Kolejny bieg nie ma konwencjonalnej nazwy innej niż po prostu „prędkość”. To tak naprawdę cały przekrój prędkości większych od VO2 max, ale wolniejszych od pełnego sprintu. Biegacze zwykle dodają pracę prędkościową do swojego treningu w formie interwałów pomiędzy dystansem 200m a 400m lub między 30 a 80 sek trwania. Z reguły sportowcy biegają 7 x 300 metrów z odpoczynkiem w formie joggingu po każdym interwale.
Najszybsze tempo treningowe to pełen sprint – najszybsza prędkość jaką zachowasz nie dłużej niż przez 20 sekund. Nawet najlepsi zawodowi biegacze nie biegają sprintem, a powinni, ponieważ to cudowne narzędzie do budowania mocy i świetna zabawa.

Jak szybko powinieneś biegać?

Tytuł tego artykułu brzmi: „Jak szybko powinieneś biegać? – może zauważyłeś, że jeszcze nie odpowiedziałem na to pytanie. Opowiedziałem o bieganiu z różnymi prędkościami, ale powinieneś wiedzieć dokładnie jak szybko biegać podczas treningów progowych, interwałów VO2 max i tak dalej.
Istnieją dwa sposoby na odnalezienie odpowiedniego tempa dla każdego treningu. Pierwszy to pozwolić treningowi, żeby sam cię poprowadził. Na przykład, odpowiedni trening progowy dla wielu sportowców składa się z 20 minut w tempie progowym pomiędzy rozgrzewką i ochłonięciem w tempie joggingu. Te 20 minut powinno stanowić wyzwanie, ale nie powinny one wyczerpywać. Powinieneś ciężko oddychać, ale w sposób kontrolowany. Jeśli przeprowadzisz trening stosując się do tych wskazówek i będziesz monitorować swoje tempo, tempo z jakim będziesz biegał jest twoim aktualnym tempem progowym. Możesz następnie skorzystać z tej informacji, by wskazała ci przyszłe prędkości progowe. Pamiętaj, że ta prędkość się zwiększy z czasem, gdy będziesz stawał się coraz sprawniejszy.
Istnieją również różne systemy, które dopasowują odpowiednie tempo dla danego biegacza w oparciu o jego obecną kondycję fizyczną. Są to kalkulatory, w które musisz wprowadzić ostatni czas wyścigu lub szacowaną obecną zdolność osiągnięć wyścigowych. Przeprowadzają one obliczenia i przydzielają tempa do poszczególnych typów treningów. Najlepsze kalkulatory tempa treningowego są niezawodne, ale nie powinno się ich traktować jak wyroczni. Nadal musisz słuchać swojego ciała podczas kształtowania treningów i przyspieszać, albo zwalniać jeśli to konieczne.
A teraz pozostaje tylko jedno –  biegać!