APETYT NA BIEGANIE…

Pięć rzeczy, o których chciałbym wiedzieć jako biegacz...

środa, 10 Sierpień 2016

Gdy patrzę wstecz na ponad 14 lat mojego zawodowego biegania, zmieniłbym wiele rzeczy w moich treningach. Popełniłem wiele błędów – głupie decyzje, które powodowały nadwyrężenia, kiepskie wyścigi i zmarnowany czas. Niestety, za późno. Większość moich kontuzji spowodowanych było niecierpliwością i bezmyślnością. Dzisiaj - zapobieganie urazom jest moim głównym celem...

Nie miałem poważniejszej kontuzji od prawie czterech lat, a rocznie przebiegam więcej kilometrów niż kiedykolwiek. Chcę, byście uczyli się na moich błędachi mogli zostać możliwie najlepszymi biegaczami. Oto pięć głównych lekcji, których się nauczyłem, a sam chciałbym o tym wszystkim wiedzieć zanim zacząłem biegać.

Odniesienie sukcesu w bieganiu wymaga czasu… …dużo czasu. Jeden z czołowych trenerów mówi swoim biegaczom, że upłyną mniej więcej trzy lata nim zobaczą swój potencjał. Ten czas dodany do lat biegania w liceum i na studiach daje około 10 lat! Sukces w bieganiu na dystans idzie w parze z konsekwencją i stopniowym, wytrwałym trenowaniem.
Znaczne zwiększanie dystansu albo intensywności prawie zawsze kończy się urazem. Nie lekceważcie podstaw stopniowego treningu. Bądźcie cierpliwi i zrozumcie, że skromne zwiększanie natężenia w ciągu dłuższych okresów czasu prowadzi do poprawy na dłuższą metę. W bieganiu na dystans nie można iść na skróty.

Nie trenuj tylko biegania… Musisz biegać, by być szybkim, oczywiście, ale silne serce i potężne płuca są tylko częścią układanki. Jeśli całkowicie opuszczasz ćwiczenia korpusu, rozgrzewkę i siłownię, popełniasz ogromny błąd. Bycie dobrze wysportowanym, skoordynowanym biegaczem pomaga zapobiegać urazom i wspiera bardziej wydajny krok podczas biegania, co jest konieczne w długoterminowym, stałym treningu. Twoje ciało to układ i ignorowanie innych jego części zwykle skutkuje nadwyrężeniami, takimi jak ból stawu biodrowego lub zapalenie ścięgien.