WOLNE CIĘŻARY CZY MASZYNY?

Jak trenować skutecznie?

czwartek, 29 września 2016

Wszyscy stosowaliśmy i stosujemy wolne obciążenia i maszyny na siłowni, ale co jest lepsze dla wzrostu mięśni? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ obydwa sposoby są korzystne pod kątem tworzenia wspaniałej sylwetki...

WOLNE OBCIĄŻENIA…
Wolne obciążenia są cudowne, ponieważ pozwalają na podążanie zgodnie z wyjątkową, mechaniczną płynnością oraz pełnym zakresem ruchów. Jesteś również zmuszony do sprawiania, by te mniejsze mięśnie stabilizujące lub współdziałające pomagały głównym mięśniom podnoszącym w poruszaniu obciążenia. Mięśnie stabilizujące są również odpowiedzialne za utrzymywanie równowagi podczas wykonywania ćwiczeń z wolnym obciążeniem. Właśnie one częściowo pomagają uniknąć twojemu ciału i kończynom poruszania się niedbale i chaotycznie…
MASZYNY…
Maszyny są pomocne, gdyż pozwalają skupić się na przesuwaniu obciążenia w górę i w dół, w tą i z powrotem. Ponieważ jednak możesz wykonać tylko określony zakres ruchów (tylko w przypadku kilku maszyn ten zasięg jest wolny), twoje mięśnie stabilizujące nie będą aż tak bardzo zaangażowane jak w przypadku wykonywania ćwiczeń z wolnym obciążeniem.
Gdy nie musisz balansować obciążeniem, możesz bardziej skoncentrować się na wysiłku polegającym na odpychaniu i opuszczaniu obciążenia przy użyciu głównych mięśni poruszających.
Czy to lepsze niż przypadek, gdy musisz balansować obciążeniem?
Niekoniecznie…
Obie formy trenowania są wspaniałe i powinny być stosowane regularnie jako część zróżnicowanej formy aktywności fizycznej.
Uzyskasz najlepsze wyniki nie ograniczając się do jednej formy!

JEDNO I DRUGIE…
Dodatkowo, niektóre ćwiczenia na maszynach mogą być tak naprawdę bardziej efektywne w izolowaniu/skupianiu się na pewnych grupach mięśniowych niż wolne obciążenia.
Ćwiczenia na maszynie jak rozpiętki są świetne, ponieważ w porównaniu z rozpiętkami z hantlami na ławce, pozwalają na uzyskanie oporowego napięcia mięśni w górnej części pozycji.
Rozpiętki z wolnym obciążeniem nie stymulują mięśni klatki piersiowej w sposób optymalny, gdy docierasz do górnej części ćwiczenia, ponieważ w tej pozycji obciążenie jest bardziej wspierane przez kości i ramiona, a nie przez mięśnie klatki piersiowej.
Więc odpowiedź na pytanie „Wolne obciążenia CZY maszyny?“ brzmi:
JEDNO I DRUGIE!