SEN I JEGO ZNACZENIE DLA SPORTOWCÓW ORAZ KAŻDEJ INNEJ OSOBY

niedziela, 27 Listopad 2016

Sen – dlaczego go potrzebujemy, dlaczego tak trudno go zapewnić oraz w jaki sposób wpływa na wszystko począwszy od osiągnięć sportowych do naszego osobistego szczęścia i zdrowia. To jeden z najgorętszych tematów naukowych obecnych czasów.

W 2002 roku podczas badań przeprowadzonych w Scripps Sleep Center w La Jolla w Kalifornii porównano współczynnik śmierci pomiędzy ponad milionem dorosłych Amerykanów. Ci dorośli byli częścią badań nad sposobami zapobiegania nowotworom. Musieli zapisywać dokładną ilość snu zażywanego każdej nocy. Wtedy wyniki badań były zaskakujące, ale ich prawidłowość została potwierdzona kolejnymi badaniami prowadzonymi w Europie i Azji Wschodniej.

Więc jaka ilość snu jest odpowiednia?
Według przeprowadzonych badań ludzie, którzy śpią od 6,5 do 7,5 godzin dziennie żyją najdłużej. Ludzie, którzy śpią 8 godzin lub więcej albo mniej niż 6,5 mają krótszą średnią życia. Wygląda na to, że zbyt długi sen jest tak samo ryzykowny jak zbyt krótki.
Interesujące jest to, że długi sen zaczyna się od 8 godzin, a spanie 8,5 godziny może być nieco gorsze niż spanie 5 godzin dziennie. Możemy tylko zgadywać dlaczego ludzie, który śpią od 6,5 do 7,5 godzin dziennie żyją dłużej, ale tak naprawdę nie znamy przyczyny ani skutków.
Na przykład nie wiemy na pewno czy osoba, która śpi krócej może żyć dłużej jeśli zwiększy ilość zażywanego snu i czy śpiochy mogą żyć dłużej jeśli zaczną wstawać wcześniej. 

Jeśli jesteś lekkoatletą lub kulturystą powinieneś pamiętać, że budujemy i reperujemy mięśnie tylko podczas pewnych faz snu. Dla osoby aktywnie trenującej oraz lekkoatlety ważna jest regeneracja. Tak naprawdę jest tak samo ważna jak treningi.

Ośmiogodzinny mit obalony.
W oparciu o badania i dostępne informacje mit na temat ośmiu godzin snu został zmiażdżony. Możliwe, że ilość potrzebnego snu określana jest przez nasze geny i z tego powodu możemy być śpiochami lub skowronkami.