RUCH – MATKA WSZYSTKICH UMIEJĘTNOŚCI…

Trening godny całego życia...

wtorek, 17 Kwiecień 2018

I nie chodzi tutaj tylko o ruch w trzech płaszczyznach. Chodzi tutaj o ruch ogólnie. Ostatnio nastąpiło odrodzenie ruchów takich jak czołganie się, co ma pomóc w uporaniu się z wieloma problemami, ale problem nadal istnieje. „Wszyscy ludzie się czołgają, ale co z tego? Czołgają się jak dzieci”. Nauczenie się czołgania jako prostego schematu ruchowego zajmie ci kilka minut, ale co dalej? Czy twój układ nerwowy rozwinął się na maksimum? Zwiększamy trudność prostych ruchów – właśnie to robimy w przypadku naszych treningów siłowych w przysiadach, martwym ciągu i wyciskaniu – ale dlaczego nie zwiększamy wymagań, jeśli chodzi o czołganie się i ruch? Układ nerwowy również potrzebuje nieustannych wyzwań i powinien być zmuszany do uczenia się nowych umiejętności, inaczej staniesz się przysłowiowym Janem i już niczego się nie nauczysz. Czołganie się to nie jest punkt końcowy, to punkt początkowy.
Gray Cook nagrał film z Erwanem Le Corre, na którym przedstawiana jest teoria stawiania wyzwań układowi nerwowemu, żeby mógł się on nieustannie adaptować. Kontrola motoryczna, ułożenie stawów, propriocepcja, stabilność, mobilność – te wszystkie elementy są częścią ruchu.
A części składowe sprawności fizycznej i zdrowia jak podnoszenie ciężarów, bieganie i inne czynności – są tylko częścią całego obrazu. Twoje ciało o tym wie i cicho płacze przed snem każdej nocy, jeśli nie zapewniasz mu czegoś nowego, wymagającego i zabawnego do zrobienia.

Czas na zmiany…Ruch to praca na całe życie. Taniec, sztuki walki, i ćwiczenia ciała jak gimnastyka i akrobatyka to dobre sposoby na zachowanie takiej właśnie aktywności. Jeśli szukasz pewnej ścieżki do zdrowia albo szukasz sposobów, które pomogą klientom zachować motywację, nie myśl według standardów takich jak stanie w miejscu i podnoszenie ciężarów albo nawet ćwiczenia kardio, które wykonywane są w lini prostej.
Podnoszenie ciężarów, bieganie i wszystkie metody treningowe poprawiające wydajność są tylko czubkiem góry lodowej, jeśli chodzi o ruch funkcjonalny. Wydajność jest ostatnią rzeczą, którą powinniśmy się martwić. Gray Cook zaprojektował swoją piramidę wydajności, umieszczając na samym jej dole ruchy podstawowe (mobilność, stabilność i propriocepcję). Druga warstwa to tradycyjny trening siłowy i trening poprawiający kondycję. Ostatnią częścią układanki jest trening wydajnościowy. Jednak większość trenerów skupia się głównie na górnych częściach tej piramidy, a później drapią się po głowach i zastanawiają, dlaczego tak mało osób odnosi sukces.

Ruch – Matka wszystkich umiejętności…Ruch to matka wszystkich umiejętności. Ludzie cytują Medwiediewa i mówią, że siła to matka jakości, ale co wzmacniasz bez ruchu? A zakładając, że trening siłowy zajmie tylko niewielką część twojego życia (nawet jeśli masz obsesję, zajmuje on tylko kilka godzin dziennie) czy to w jaki sposób się poruszasz przez pozostałą część dnia nie ma znaczenia? Jeśli ma to znaczenie, powinieneś tak postępować każdego dnia. Poruszanie się jest tak ważne, że gdy w końcu przestaniesz się poruszać, zostaniesz uznany za zmarłego.
Zakończę kolejnym cytatem: „Przede wszystkim jesteśmy ludźmi, homo sapiens, poruszamy się – homo motus, a następnie możemy się w czymś specjalizować – homo specialitas”.Przede wszystkim poruszaj się, poświęcaj temu czas, a zrozumiesz, że w ruchu tkwi potencjał dzięki czemu spędzisz resztę swojego życia stając się w nim lepszy. Rozległość tej tematyki, wszystkie ruchy, które ciało jest w stanie wykonywać – to są rzeczy, na których warto skupiać się przez całe życie.