POKOCHAJ TABATĘ…

Tabata - 4 minutowa eksplozja ćwiczeń kardio...

niedziela, 11 Wrzesień 2016

Ten trening nie tylko pobudza i rozwija system aerobowy, jak w przypadku sportowców olimpijskich, ale również udowodniono, że można dzięki niemu zyskać siłę anaerobową...

Brzmi to jak kolejna, pusta obietnica promowana w wieczornym programie telewizyjnym przez szarlatana, który przekonuje do zakupu serii płyt DVD, które według niego pomogą wam uzyskać najlepszą kondycję w życiu.

4-minutowy trening… Po usłyszeniu takich absurdalnych twierdzeń śmiejecie się sami do siebie i zmieniacie kanał, ponieważ jesteście przekonani, że cztery minuty to zbyt mało czasu, by osiągnąć jakieś znaczące rezultaty. Być może publiczność nabiera się na sztuczki i obietnice proponujące szybkie rozwiązania i wspaniałe rezultaty w krótkim czasie, ale ty wiesz, że tego typu moda pojawia się i znika.
A gdybym wam powiedział, że ten czterominutowy trening zapewniający wspaniałe rezultaty jest stosowany przez olimpijczyków oraz panczenistów? (Czy kiedykolwiek widzieliście jakie oni mają uda?) A co jeśli powiedziałbym, że wyniki zostały potwierdzone przez badania laboratoryjne przeprowadzone przez osobę posiadającą naukowy stopień doktora i to prawda, że według dwóch różnych badań przeprowadzonych przez doktora Izumi Tabatę, który pracował z drużyną japońskich panczenistów w Narodowym Instytucie Zdrowia i Odżywiania w Tokio w Japonii? Podczas tych badań wykonano osiem następujących po sobie potwórzeń ćwiczeń o wysokiej intensywności, trwających 20 sekund, po których następowało 10 sekund odpoczynku, łącznie przez 4 minuty. Uzyskano najbardziej zaskakujące i prowokujące dane dotyczące wydajności krótkotrwałych, bardzo intensywnych ćwiczeń jakie kiedykolwiek opublikowano.

Oszałamiające badania Tabaty… Doktor Tabata chciał przeanalizować efektywność krótkotrwałych ćwiczeń o wysokiej intensywności. Podczas jego pierwszego badania zmierzono rozwój aerobowy i anaerobowy uczestników podzielonych na dwie grupy. Grupa kontrolna wykonywała 60-minutowy trening o średniej intensywności, pięć dni w tygodniu przez sześć tygodni. Grupa testowa również ćwiczyła pięć razy w tygodniu przez sześć tygodni, ale wykonywała przerywany trening o wysokiej intensywności, który składał się z zaledwie siedmiu lub ośmiu serii wyczerpujących ćwiczeń, trwających 20 sekund oraz z 10 sekund odpoczynku pomiędzy nimi.