NADMIERNE NATĘŻENIE TRENINGOWE….

Czy można doświadczyć przetrenowania w treningach z obciążeniem?

wtorek, 17 Maj 2016

Zbyt trudny lub zbyt długi trening siłowy może zatrzymać przyrost siły. Jednym z najbardziej rozwijających się i najbardziej popularnych typów ćwiczeń w ostatnich latach stały się ćwiczenia oporowe. Stosowane są do polepszenia ogólnej sprawności fizycznej, rehabilitacji lub zwiększenia osiągnięć w lekkoatletyce. Ćwiczenia oporowe występują w wielu formach, z których każda powoduje inne reakcje (np. zwiększony rozmiar, siła, moc, prędkość skurczu, wytrzymałość mięśni, itd.)

5 ważnych kombinacji zmiennych… Każdą indywidualną sesję treningową można opisać za pomocą pięciu znaczących zmiennych: wybór ćwiczenia, kolejność wykonywania ćwiczeń, natężenie ćwiczeń (serie x powtórzenia), obciążenie lub intensywność (procent maksymalnego powtórzenia) i odpoczynek (pomiędzy seriami). Każda z tych zmiennych występuje w wielu możliwych kombinacjach co daje dosłownie tysiące protokołów na poszczególne sesje. W ciągu dłuższego okresu treningowego lub cyklu, zmienne treningowe mogą zostać zmienione, by dostarczyć różnorodności dla długoterminowej poprawy osiągnięć. Taka różnorodność w długoterminowym programie nazywana jest periodyzacją i dzięki niej ciało nieustannie poddawane jest napięciu, które pozwala na postęp i odpowiednią regenerację. Często kojarzona z programem treningowym dla zaawansowanych sportowców, różnorodność treningowa jest również niezbędna dla osób, które dopiero rozpoczynają program ćwiczeń, by zyskać ogólną sprawność fizyczną.

Natężenie treningu i intensywność… Popularnym problemem wiążącym się z ćwiczeniami oporowymi jest określenie odpowiedniego połączenia natężenia i intensywności. Nadmierne natężenie lub intensywność mogą powodować mniej optymalne wyniki i mogą tak naprawę spowodować sytuację, w której osiągnięcia zostaną pogorszone. Jeśli osiągnięcia fizyczne są obniżone przez dłuższy okres czasu i wymagany jest dłuższy czas na regenerację, oznacza to, że pojawiło się przetrenowanie. Taka sytuacja może powodować mniejszą ochotę na ćwiczenia i zwiększać ryzyko chorób lub urazów. Można jej uniknąć stosując odpowiednie natężenie i intensywność. Trzeba jednak pamiętać, że zwiększanie natężenia lub intensywności treningu niekoniecznie musi być złe.
Mogą nawet pojawić się fazy podczas treningu, w których dana osoba doświadcza krótkoterminowego pogorszenia osiągnięć, z którymi można sobie łatwo poradzić w ciągu kilku dni, zmniejszając obciążenie wywierane przez ćwiczenia.
Typowy scenariusz przetrenowania pojawia się, gdy natężenie lub intensywność są nadmierne przez zbyt długi czas. Należy pamiętać, że natężenie i intensywność są ze sobą powiązane. Inaczej mówiąc, jeśli natężenie treningu jest największe, intensywność powinna być relatywnie niska i na odwrót. Niestety wiele osób trenujących oporowo nie zadaje sobie z tego sprawy i po prostu wyznaje zasadę „im więcej, tym lepiej” jeśli chodzi o natężenie i intensywność. Skutek jest taki, że osiągnięcia zostają zmniejszone, a w najlepszym przypadku są gorsze niż na optymalnym poziomie.