KLUCZOWY ELEMENT – ROZCIĄGANIE…

Wspomóż regenerację i popraw swoją wydolność...

środa, 21 Czerwiec 2017

Rozciąganie jest ważnym, chociaż czasami pomijanym elementem sprawności fizycznej. Najczęściej sprowadza się jedynie do krótkiej sesji po lub przed treningiem. Niestety, takie przeoczenie może powodować spowolnioną regenerację, mniejszą wydajność, a w efekcie może prowadzi do pojawienia się kontuzji.

Elastyczność definiowana jest jako „zakres ruchu stawu” i mierzona jest w stopniach. Każdy staw w ciele ma pewien akceptowalny zakres ruchu, który może zostać osiągnięty przy założeniu, że staw nie jest kontuzjowany. Na przykład, powinieneś być w stanie wyciągnąć stopę w tył tak, by dotknęła twojego uda, jednocześnie trzymając kolana cały czas razem – to świadczy o elastyczności mięśnia czworogłowego uda. Istnieje wiele różnych testów elastyczności, które możesz wyszukać w internecie lub w zakresie których możesz prosić o pomoc trenerów z okolicznej siłowni. Większość z nas raczej sama jest w stanie stwierdzić czy są elastyczni czy nie…
Kiepska elastyczność (tzn. poniżej normy) może mieć duży wpływ na funkcjonowanie ciała i stan zdrowia. Na przykład, jeśli mięśnie dwugłowe są zbyt napięte, stają się bardziej podatne na kontuzje, a także mogą powodować ryzyko uszkodzenia stawu kolanowego oraz rozwój choroby zwyrodnieniowej stawów. Wynika to ze złego stosunku długości mięśni czworogłowych ud do dwugłowych ud. Innym przykładem może być zbyt spięty mięsień piersiowy większy, co będzie miało ogromny wpływ na postawę i funkcjonowanie stawu barkowego. Spięte mięśnie piersiowe powodują rotowanie ramion do wewnątrz, co może prowadzić do garbienia się i nawet zaokrąglenia górnej części kręgosłupa, powodując hiperkifozę.
Będąc nieelastycznym, narażasz się również na pogorszenie swoich wyników sportowych. Jeśli np. twoje zginacze bioder i mięśnie dwugłowe ud (mięśnie, które pozwalają na ruch stawów biodrowych) są spięte i krótkie, zredukowana będzie również długość twojego kroku w bieganiu. Oznacza to, że robiąc tyle samo kroków będziesz przebiegał mniejszy dystans, a to czyni cię wolniejszym. Podobnie, mając spięte barki, gdy będziesz chciał rzucić piłkę, nie będziesz w stanie wygenerować odpowiedniej ilości energii.
By przekonać się jak elastyczne jest twoje ciało, spróbuj wykonać następujący eksperyment: Stań przy ścianie z ramionami wyprostowanymi nad głową, lekko ugnij kolana i spróbuj skoczyć tak wysoko jak to możliwe. Zaznacz wysokość skoku za pomocą odrobiny atramentu na dłoni. Teraz wykonaj to samo ćwiczenie lecz pozwól sobie na ugięcie kolan do 90 stopni. Pewnie zauważysz, że za drugim razem wyskoczyłeś wyżej. Poprzez zwiększenie zakresu ruchu, możesz także zwiększyć ilość generowanej energii, co da ci ogromne korzyści na boisku czy w czasie zawodów.